Bestseller: a fogalmat eredetileg olyan könyvekre használták, amik egy adott időszak legnagyobb üzleti sikerét produkálták, tehát a "legjobban fogytak". Rengeteg fajta/féle létezett és létezik továbbra is, a leghíresebb talán a New York Times-é mindmáig. Ami viszont mindegyikben megeggyezik, hogy a rajtuk szereplő könyvek léteznek. Ez elsőre talán fölösleges kijelentésnek tűnhet, mivel ha nem létezik, nem tud üzleti forgalmat generálni, tehát a listára se kerülhetne fel. Akad viszont egy könyv ami még (nem tervezett) létezése előtt került fel megannyi 1956-os bestseller listára.
Hogy ez sikerüljön, viszont szükség volt egy Jean Shepherd nevezetű rádiós műsorvezőre, aki gyűlölte bestseller és más listákat. Olyannyira, hogy amikor egy konkrét, létező könyvet keresve csak azt a választ kapta, hogy "nem is létezik, nincs a listámon", úgy döntött, hogy háborút indít a bestseller listák ellen. A terv egyszerű volt: Shepherd felkérte a hallgatóit, hogy másnap mindenki sétáljon be egy könyvesboltba és keressek egy olyan könyvet, amiről tudják, hogy nem létezik. Hogy a terv ne menjen vakvágányra, egységesen egy könyvet kellett keresni mindenkinek, ezért betelefonálói segítséggel elő is jöttek az "I, Libertine" című művel, amely a Shepherd által kitalált Frederick R. Ewing, veterán haditengerész tollából származott, az Excelsior Kiadótól. Ennyi természetesen nem volt elég, így további háttéranyag gyanánt megállapították, hogy a visszavonult tengerészről korábban hallhattak már, a BBC háború előtti adásaiban a 18. század erotikai irodalmával kapcsolatban. A könyv pedig egy trilógia első része lett, amely a 18. századi angol udvari életet mutatta be.
A terv annyira jól sikerült, hogy a nem létező könyv nem csak a bestseller listákra került fel mert annyian keresték, hanem elindultak olyan megnyílvánulások is mint: "Éppen ideje volt, hogy tágabb körben is megismerjék az írót". Earl Winston, egy The New York Post újságíró még azt is állította, hogy pont aznap ebédelt a kitalált "Freddi Ewinggel". (Bár mint utólag kiderült, ő tudott a tréfáról.) A csúcspont viszont az volt, amikor Bostonban betiltották a könyvet tartalma miatt.
Shepherd aztán 1956 augusztusában lerántotta leplet egy a Wall Street Journal-nak adott interjúban, elismerve milyen jót szórakozott. A tréfa és kitaláció ellenére a Ballatine Books kiadó kétségbeesetten próbálta megszerezni a jogokat a könyv megjelentetéséhez, hiszen ha úgy vesszük, a reklám már bőven megvolt a könyv számára. Ebből Adódóan Jean Shepherd, barátja Theodore Sturgeon scifi író segítségével 1956 szeptemberére össze is rakta a könyvet, ami végül ironikus módon még a New York Times bestseller listáján is felbukkant végül...
Felhasznált irodalom/bővebben:
Davies, Jeffrey: Conformity Killed the Radio Star: The Great Literary Hoax of I, LIBERTINE (2023)
Miller, Laura J.: The Best-Seller List as Marketing Tool and Historical Fiction (2000)
Világi Máté: A könyv, ami először bestseller lett, és csak utána írták meg (2023)