"Magyarország zöld úton jár – párbeszéd a környezetünk védelméről”
A "Magyarország zöld úton jár" kerekasztal beszélgetésnek adott helyszínt Innovációs és Tudásközpontunk. Steiner Attila, az ITM körforgásos gazdaság fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára látogatott el Zalaegerszegre a kezdeményezés népszerűsítése érdekében. A beszélgetésen jelen volt még Vigh László országgyűlési képviselő, Gecse Péter ZMJV alpolgármestere és dr. Németh István stratégiai rektorhelyettes, főigazgató. A hallgatóság körében köszönthettük a Zalaegerszegi Egyetemi Központ és a Pécsi Tudományegyetem hallgatóit, illetve a Zalaegerszegi SZC Ganz Ábrahám Technikum tanulóit is. 2021. októberében indult el a "Magyarország zöld úton jár - párbeszéd a környezetünk védelméről" című online konzultáció, amely a klíma- és természetvédelem legfontosabb kérdéseire hívja fel a figyelmet. Ezen konzultációhoz országjárás is kapcsolódik, melynek egyik helyszíne volt Zalaegerszeg és Kampuszunk.
Steiner Attila államtitkár beszédében kiemelte a megújuló energiák, a napelemek és a napenergia fontosságát. Szó esett még az elektromos közlekedés népszerűsítéséről és az ezzel kapcsolatos kormányzati és önkormányzati fejlesztési tervekről. A hulladékok kérdésköre is kiemelt szerepet kapott, illetve, hogy milyen módon tudunk a körforgásos gazdaságra átállni és hogyan tudjuk az értékkel bíró hulladékot visszaforgatni a gazdaságba.
Dr. Németh István a rendezvény házigazdája kiemelte, hogy a Zalaegerszegi Egyetemi Központ Magyarország egyik legzöldebb és legfejleszthetőbb Kampusza, hiszen elkötelezetten törekszik a fenntarthatóságra és a környezetbarát megoldások alkalmazására. A Zöld Kampusz mintaprojekt eredményeként megvalósult a hulladéktermelés csökkenése, a szelektív gyűjtés bevezetése, a komposztálás kialakítása, valamint csökkent a Kampusz vízfogyasztása az esővíz hasznosításával.
Csatlakozz interaktív online nyílt napunkhoz és ismerd meg a Zalaegerszegi Egyetemi Központ képzéseit!
Bemutatjuk: - a Zalaegerszegi Egyetemi Központot - a ZEK hallgatói életét - kollégiumunkat - képzési portfóliónkat: gazdálkodási és menedzsment pénzügy és számvitel gépészmérnöki mechatronikai mérnöki tesztmérnöki gazdaságinformatikus
Regisztrálj online nyílt napunkra és nyerj egy LENOVO táblagépet!
JÓTÉKONYSÁG2021 - Adománygyűjtés a Zalaegerszegi Egyetemi Központban
Az FDSZ Pannon Egyetem Zalaegerszegi Alapszervezete első alkalommal kezdeményezett jótékonysági adománygyűjtést, mely a napokban zárul. Aktív és nyugdíjas kollégáinknak, valamint hallgatóink segítségével számos zalaegerszegi család, az otthon melegét nélkülöző gyermek és gazdátlan állat részesül támogatásban a fordított adventi kalendáriumnak köszönhetően.
A rászoruló családok részére az adomány december 17-én már átadásra is került. Az akció fővédnöke, dr. Németh István, a Pannon Egyetem stratégiai rektorhelyettese és a Zalaegerszegi Egyetemi Központ főigazgatója volt. Adományának köszönhetően tartós élelmiszerrel és tisztálkodószerekkel járulhattunk hozzá a nehéz helyzetben lévők megsegítéséhez. Az egyetemi polgárok összefogása révén a mintegy 120 kilónyi élelmiszercsomag mellett több doboznyi könyv és játék kelt útra, hogy szebbé varázsolja az ünnepeket. Advent utolsó napjaiban pedig a családjukat nélkülözni kényszerült gyermekek és gazdátlan állatok számára visszük el összegyűjtött adományainkat: játékokat, mesekönyveket, ruhaneműt, illetve egyéb hasznos holmit.
A szervezők köszönik, hogy szívből jövő ajándékaival, munkájával vagy hasznos és kreatív ötleteivel hozzájárult küldetésük teljesítéséhez!
Assisi Szent Ferenc gondolatával kívánunk kellemes karácsonyi ünnepeket mindenkinek: "Előbb csináld azt, ami szükséges, utána azt, ami lehetséges, és máris azt fogod csinálni, ami lehetetlen."
Interjú Beledi Szilárd alumni hallgatónkkal, a zalaegerszegi Decathlon áruház vezetőjével
2015-ben szereztél közgazdász diplomát Vállalkozásszervező szakon jogelőd intézményünkben. Hogyan emlékszel vissza az egyetemi éveidre?
- Számomra akkoriban a legfontosabb és legjobb dolog az volt, hogy nem kellett elhagynom a várost, ahol egészen addig éltem és nem kellett a komfortzónámból kimozdulnom. Ez a komfortérzet nagyon megkönnyítette a beintegrálódásom a társaim közé, hiszen ilyen szempontból előnyből indultam. Ami viszont kezdetben nem volt könnyű számomra, hogy a gimnáziumi tanulmányaim után fel kellett zárkóznom a számvitel területén a szaktársaimhoz, akiknek már voltak előtanulmányaik ezen a területen.
A diploma megszerzését követően milyen utat kellett bejárnod a karriered során, hogy eljuss a jelenlegi vezetői pozícióig?
- A főiskolai éveim alatt több helyen is dolgoztam, főleg humán területen. A karrierem szempontjából kulcsfontosságúnak tartom a munka által megszerzett gyakorlati tudást és tapasztalatot. Ennek köszönhetően már olyan magabiztosságot, széles látókört és nyitottságot szereztem, aminek nagyon nagy hasznát vettem a későbbiekben is és ez meghatározó volt, hogy eljutottam idáig és most itt lehetek. Érdekesség viszont, hogy egy teljesen más területen helyezkedtem el végül, mint amit a végzettségem indokolna. Amire főiskolai éveim alatt és korábban se volt példa az életemben, hogy kikerüljek a komfortzónámból és elhagyjam a várost, azt többszörösen bepótoltam a későbbiekben, hiszen Budapesten, Békéscsabán, Velencén is dolgoztam a Decathlon kötelékében. A legfontosabb, amit megtanultam ez idő alatt, hogy a komfortzónából való kilépéssel mennyi új dologgal ismerkedhetünk meg és ebből rengeteget lehet tanulni. Olyan tulajdonságokkal gazdagodik az ember, amik alapvetően szükségesek és elvártak ma már a munkaerőpiacon. A rugalmasság, a nyitottság, az alkalmazkodókészség és a gyors problémamegoldó képesség szerintem ma a legfontosabb tulajdonságok, hogy érvényesülni tudjunk és sikeresek lehessünk a munka területén.
Milyen mindennapi kihívásokat emelnél ki a munkáddal kapcsolatban?
- Azt hiszem, amit a leginkább kiemelnék az a minket körülvevő hatások, melyekre nem mindig vagyunk hatással, de alkalmazkodnunk kell hozzá. Akár, ha a jelenlegi járványhelyzetet tekintjük, ez is hatalmas kihívás elé állította a kereskedelmi szektort is, hiszen a lezárások alkalmával is operatív döntéseket kellett meghozni, hogy a lehető legkisebb veszteséggel tudjuk átvészelni ezt az időszakot. Talán a másik legnehezebb dolog a munkám során a humánerőforrás menedzselése. Folyamatos képzéseken veszünk részt, melynek része a coach képzés is. Az embernek meg kell találnia a közös hangot a munkatársakkal és minden emberhez máshogy kell viszonyulni. A következetesség és az empátia megfelelő arányban történő használata is komoly kihívások elé állítja az embert. Szerintem ennek a legfőbb kulcsa az emberek felé történő nyitottság.
A munka világában sokszor nem csupán szakmai ismeretekre van szükség, hiszen a kreativitásnak és a gyakorlati tudásnak hatalmas szerepe van. Mit tanácsolnál a jelenlegi hallgatóknak a jövőre nézve?
- A legfontosabb dolog, hogy merjék követni az álmaikat és nyitottnak kell lenni. Ha nem fordulunk a kihívás felé, akkor nagyon sok mindentől megfosztjuk magunkat. Alkalmazkodni kell a változásokhoz és nem szabad a problémára fókuszálni, hanem a megoldásra kell törekedni. Amit még tudok tanácsolni, hogy használjanak ki minden lehetőséget, amit az egyetem kínál. Legyen szó szórakozásról vagy tanulásról. A világ olyan ütemben változik, hogy folyamatosan tanulnunk kell, akár 33 évesen kell beülni újra az iskolapadba. Ha nem jön össze valami először, akkor se adjuk fel, mert csak a kihívások legyőzésével fejlődünk.
Összhangban a sport és a tanulás - Interjú Dudik Izidor végzett mechatronikai mérnök hallgatónkkal
Dudik Izidor volt hallgatónk 2017-ben szerzett diplomát mechatronikai mérnöki alapszakunkon. A tanulás mellett a sport mindig is nagy szerepet játszott az életében. Izidort most a televízió képernyőjén láthatjuk a Ninja Warrior versenyben, mely komoly erőpróba és a versenyzőknek egy gigantikus akadálypályát kell leküzdeniük.
Hogyan lehet egyensúlyban tartani a sportot és a tanulást? Erről kérdeztük Dudik Izidort.
- Először ez mindenkinek nehéz, aki mindkét területen eredményes akar lenni. Az egyensúly gyakran felborul a mai világban a tanulás javára, de gondolni kell a megélhetésre is. De egy jó harcos akkor is harcos, amikor éppen nem edz, mert tudja, hogy amikor eljön az ideje újra edzésbe lendül. Aki a harcos útját választja annak sosnincs vége, csak a kitartás van.
Hány éves korodtól sportolsz rendszeresen és az egyetemi éveid alatt milyen szerepet töltött be a sport az életedben? Hogyan tudtad sikeresen összeegyeztetni az edzéseket és felsőfokú tanulmányaid?
- 7 éves koromban kaptam az első és utolsó ezüst érmemet futóversenyen. Nagyon örültem neki, mert tiszteletre tanított és arra késztetett, hogy jobb legyek. Jöttek a sorversenyek: foci, úszás és kosárlabdával folytattam. A gimnáziumi éveimre a kosarazás maradt meg és az egyetemi éveimben kezdődött a konditermi edzés és a testépítés. Nekem abban az időben a tanuláson keresztül a diploma megszerzése jelentette a jövőbeli, biztos kiugrási lehetőséget. Ez volt az elsődleges cél. A sport pedig az odáig vezető utat segítette. Ekkor jöttem rá, hogy a sportba fektetett kitartásomat és elszántságomat, hogyan ültethetem át a tanulásba. Ettől kezdve magabiztosabb lettem és nem ment a sport a tanulás rovására. Többé nem úgy tekintettem a sportra, mint amit fel kell adni a tanulás, munka és egyéb teendők miatt. A sport olyan biztos pont lett az életemben, ami mindig visszavárt, tele szép és olykor fájdalmas emlékekkel, ahol álmok és vágyak születtek és le kellett győzni újra és újra önmagamat. Előfordul a mérnöki tanulmányok során, hogy stresszes az ember. Ilyenkor egy jó edzés segített túllendülni rajta és utána jobban tudtam koncentrálni a tanulásra. Amikor pedig örömmel mentem edzeni, akkor megállíthatatlannak éreztem magam. A sport pozitív hatását látva hamarosan mások is elkezdtek edzeni és a kollégium konditerme népszerű hellyé vált. Új közösségek alakultak ki és olyan barátokra tettem szert, akikkel az edzésben és a tanulásban is segítettük egymást. A sport többször megmentett, hogy folytathassam és elvégezzem a tanulmányaimat az egyetemen.
Honnan jött az ötlet, hogy egy televíziós versenyben is kipróbáld magad? Mi motivált ebben?
- Volt alkalmam megismerni egy korábbi Ninja Warrior versenyzőt, aki szintén mérnök volt és mellette sportolt, egyből szót értettünk. A beszámolója alapján nagyon ügyes volt és nagy bátorságról tett tanúbizonyságot, amivel nagyon inspirált engem. Szeretek új dolgokat kipróbálni és nyitott vagyok az új kihívásokra és kalandokra. Egy nap megkeresett egy nagyon régi barátom, akivel gyakran edzettünk is együtt és a televíziónál dolgozott. Eszébe jutott, hogy most éppen Magyarországon van és azon belül is Budapesten. Ők éppen castingoltak, mert újraindul a világ legnagyobb sport showműsora. Kérdezte, hogy van- e kedvem kipróbálni magam, mert akkor megadja a számom a kollégájának. Kissé izgatottan mondtam rá igent, mert habár ez egy régi álmom volt, de épp nem éreztem magam a legjobb formában egy ekkora kihívásra. A körülményeim ellenére bíztam magamban és beleadtam mindent. A többi már legenda...
Mik a jövőbeli célkitűzéseid és álmaid akár a mérnöki pályán, akár a sport területén?
- A mérnöki pályát illetően egy csúcs menő vállalat vezetőjeként képzelem el magam a távoli jövőben. Addig is rengeteget tanulok, hogy jó vezetővé váljak. A sport területén már sikerült a szenvedélyemet a szakmámmá alakítanom. Funkcionális edzéssel szeretnék foglalkozni, mert leginkább az illik hozzám és szinte minden sporthoz és mozgáshoz kapcsolható. Szeretném rengeteg ember szolgálatába ajánlani a szaktudásomat. Nagy álmom, hogy úgy gondolhassak majd magamra, hogy nem éltem hiába és a létezésem valakinek mélyen és pozitívan megérintette az életét.
„Mert nem az a legfontosabb, hogy milyen erős a karod, hanem hogy milyen erős a szíved.”
Tudományos Ülés a Magyar Tudomány Ünnepe alkalmából
A Magyar Tudományos Akadémia idén tizennyolcadik alkalommal rendezi meg a Magyar Tudomány Ünnepe rendezvénysorozatot, melynek célja, hogy hitelesen bemutassa a legújabb tudományos eredményeket, és a fiatalabb generációk figyelmét is felkeltse a tudományos életpálya iránt. A Magyar Tudomány Ünnepe idei mottója: „Tudomány: iránytű az élhető jövőhöz” A Zalaegerszegi Egyetemi Központban a Magyar Tudomány Ünnepe alkalmából tudományos ülés került megrendezésre. A programot dr. Jármai Erzsébet tudományos és nemzetközi dékánhelyettes, főiskolai tanár köszöntője után dr. Németh István stratégiai rektorhelyettes, főigazgató nyitotta meg, aki kiemelte, hogy a tudomány legfőbb szerepe, hogy az emberiséget előre vigye és megoldásokat adjon a minket érintő kihívásokra.
Dr. Holczinger Tibor egyetemi docens, a Pannon Egyetem MIK Informatikai Rendszerek és Alkalmazásai Tanszék vezetője és Bakon Krisztián a Pannon Egyetem doktorandusza az ipar 4.0 lehetőségeiről és kihívásairól beszélt előadásában. Dr. Bencsik Andrea egyetemi tanár, a Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Kar oktatója a szervezeti boldogság mérését mutatta be a felsőoktatás tekintetében. Dr. Bacsi Zsuzsanna egyetemi tanár, a MATE Agrárökonómiai Tanszék vezetője a fejlettség, a versenyképesség és a multikulturalitás témakörével ismertette meg az érdeklődőket. Szép Károly a Pannon Egyetem doktorandusza az innováció akadályairól beszélt előadásában a magyar kkv-k és nagyvállalatok együttműködésének összefüggésében.
A Zalaegerszegi Egyetemi Központ csapata első alkalommal vett részt a jótékonysági futáson és 10 fővel vágott neki a 66 km-es távnak. A cél Keszthely és a Koraszülött és Gyermekintenzív Alapítvány támogatása volt. Az alapítvány 2021. október 24-én, ötödik alkalommal rendezte meg a "Másodszor is célba érünk!" elnevezésű jótékonysági futást a koraszülöttekért, amelynek 66 km-es távja a Zalai-dombság vadregényes tájain vezetett, 10 váltóponttal. A Zalaegerszeget Keszthellyel összekötő futáson résztvevők megtett távjai az Alapítvány által működtetett koraszülöttmentő szirénázó kilométereit szimbolizálják. Amellett, hogy a rendezvény fő célkitűzése, hogy a koraszülöttekre, a koraszülött mentés ügyére, a benne résztvevőkre, valamint az egészséges életmódra és a sportolás fontosságára irányítsa a figyelmet, fontosnak tartja, hogy a futás során a környék kulturális örökségét, nevezetességeit is bemutassa az ide látogatóknak.
A futás egyik védnöke dr. Bérces Edit főiskolai docens oktatónk, aki világ-és Európa bajnok ultrafutó. Editet dr. Gárdos László a Zala Megyei Szent Rafael Kórház Csecsemő és Gyermekosztály főorvosa a futást megelőző nap köszöntötte a Zala ZONE Járműipari Tesztpályán. Egyetemi Központunk egy frissítőpontot is örökbe fogadott, mely a Göcseji Falumúzeumban volt megtalálható.
Csapatunk tagjai voltak: dr. Bérces Edit, Veszprémi Bori, Hornung Tamás, Hipságh Péter, Olasz Ákos, Hegedűs Róbert, Hidasi Bettina, Szakács Martin, Balogh Dorina, Németh Klaudia
Ezúton is gratulálunk mindenkinek és köszönjük a részvételt!
Október 21-én a Zalaegerszegi Egyetemi Központ is csatlakozott az országos rendezésű Lányok Napja programsorozathoz. A Lányok Napja a műszaki területekhez közel álló szakmákat népszerűsítő pályaorientációs nap diáklányok részére. Ezen a napon felsőtagozatos általános- és középiskolás lányok látogatják meg az ország vállalatait, egyetemeit és kutatóintézeteit, ahol interaktív programokon keresztül, gyakorló szakemberektől ismerhetik meg a tudományok, a technológia és az informatika világát. Az eseményt a Nők a Tudományban Egyesület idén 10. alkalommal szervezte meg.
Kampuszunkon is egy inspiráló délutánnal és egy kerekasztal beszélgetéssel vártuk az érdeklődő lányokat, mely által a műszaki világ rejtelmeibe nyerhettek betekintést. A programot dr. Németh István főigazgató nyitotta meg, aki kihangsúlyozta, hogy a nemek megfelelő aránya minden tudományterületen nagyon fontos és ne féljenek a hölgyek sem a műszaki pályán érvényesülni. Dr. Szűcs Judit az Informatikai Rendszerek és Alkalmazásai Tanszék adjunktus oktatója az informatika világába vezette be a résztvevő lányokat. Judit már viszonylag korán tudta, hogy mindenképpen informatikával szeretne foglalkozni a jövőben és végig kitartott céljai mellett. Nemrég pedig megszerezte a doktori fokozatot is és számos tudományos cikket publikált már. Balogh Diána a Mechatronikai Képzési és Kutatási Intézet tanszéki mérnök oktatója a műszaki pálya sokszínűségéről és saját karrierútjának történetéről mesélt a tanulóknak. Műszaki képzéseinken tanuló hallgatóink is elmesélték tapasztalataikat tanulmányaikról és az Egyetem nyújtotta lehetőségekről, melyeket érdemes kihasználni, hiszen ezáltal rengeteg tapasztalatot és gyakorlati tudást is szerezhetnek.
- Érdekel a környezettudatosság és fenntarthatóság? - Ismerd meg jobban Zöld Kampuszunkat interaktív Tanösvény bejárásunkon! - Plenáris előadások angol és német nyelven. - A fenntarthatósági tréningen való részvételről a jelentkezők regisztrált tanúsítványt kapnak.
A programokon a részvétel a regisztrált résztvevőknek díjmentes. Szállás és étkezés a program ideje alatt ingyenesen biztosított.
További információ: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. +36 92 509 956
A program az EFOP 3.4.3-16-2016-00020 projekt támogatásával valósul meg.
Az 1956-os forradalom és szabadságharc eseményeire emlékeztünk
Hallgatóink közreműködésével korabeli újságcikkekkel, videókkal, fotókkal, zalaegerszegi történések felidézével és versekkel emlékeztünk az 1956-os forradalom és szabadságharc eseményeire megemlékező ünnepségünkön.
Emlékfutásunkon pedig az 56'-os zalaegerszegi eseményekre emlékeztünk. A futás útvonala érintette a zalaegerszegi ikonikus helyeket, melyekre ezáltal is szerettük volna felhívni a figyelmet. A helyszíneken gyertyagyújtással emlékeztünk meg hőseinkről. A futást dr. Németh István stratégiai rektorhelyettes, főigazgató és dr. Bérces Edit világ- és Európa bajnok ultrafutónk és oktatónk indította el. A futók között köszönthettük hallgatóinkat, Hornung Tamás oktatónkat, a Mindszenti Iskola tanulóit, a Göcsej Környezetvédő, Tájékozódási és Futó Egyesület tagjait is.
A futás védnökei voltak: dr. Németh István főigazgató, dr. Tóth Endre alapító igazgató, dr. Jáni János, aki Nagykanizsán élte meg az 1956-os eseményeket, Pejkó Zsuzsanna a Mindszenty iskola igazgatója, aki szorgalmazta Szerencsés Rudolf emléktáblájának az elhelyezését, Czeglédy Edit, aki 1956-ban 16 éves volt és naplót vezetett az akkor látottakról.
Külön köszönjük a Mindszenty József Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium tanulóinak és tanárainak a megszervezett megemlékezést és fogadtatást.
A 2021. májusában benyújtott bejelentése alapján az Innovációs és Technológiai Minisztérium a járműfejlesztői nyilvántartásába vette a Pannon Egyetemet. A járműfejlesztői státusz immár lehetőséget ad az egyetemnek az egyedileg fejlesztett járműrendszerek, mérőberendezések és aktuátorok nem csak tesztpályán, hanem közúton történő tesztjeinek elvégzésére is. Ennek a kimagasló eredménynek a megvalósulása nagymértékben köszönhető a TKP2020-NKA-10 azonosító számú „Tématerületi Kiválósági Program 2020” Hagyományos és önvezető járművekkel kapcsolatos kutatás-fejlesztések a zalaegerszegi tesztpálya bevonásával című tématerület keretében zajló kutatásoknak. A projekt révén együttműködik az intézmény a zalaegerszegi ZalaZONE Járműipari Tesztpályával, így kölcsönösen tudják segíteni egymás munkáját - például a tesztpálya biztosít lehetőséget az aktuális fejlesztések első éles tesztelésére.
A projektben a Mérnöki Kar egyes intézetei és a Zalaegerszegi Egyetemi Központ érintett, ezen belül főként a zalaegerszegi Mechatronikai Képzési és Kutatási Intézet végzi a mérőrendszerek fejlesztését és tesztelését a ZalaZONE Járműipari Tesztpályán.
Dr. Gelencsér András a Pannon Egyeten rektora és Csillag Zsolt kancellár úr, dr. Németh István főigazgató úr jelenlétében átadták a Zalaegerszegi Egyetemi Központ részére a Volkswagen e-Golf típusú elektromos gépjárművet. A Kampuszok közötti zöld mobilitás, a fenntarthatóság és a környezetvédelem elősegítése érdekében a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság elektromos autókat biztosított a Pannon Egyetem részére. Ehhez egy 22 kW AC töltőkészüléket is kapott Egyetemi Központunk a szerződés keretében használatra, mely a Kampusz bejáratához közel került beüzemelésre. A Pannon Egyetem összesen 4 darab Volkswagen e-Golf elektromos gépjárművet kapott használatra, ebből 1 db kerül a PE Nagykanizsai Egyetemi Központhoz és 1 db került a Zalaegerszegi Egyetemi Központhoz.
A Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg 2020/2021. tanévre meghirdetett duális ösztöndíj pályázatára 32 hallgató nyújtotta be érvényes pályázati anyagát. Az ösztöndíjat elnyert hallgatók 100 000 Ft egyösszegű támogatásban részesülnek, melyről a Neptun rendszerben, elektronikus úton kaptak tájékoztatást.
Hallgatóinknak szívből gratulálunk, további tanulmányaikhoz sok sikert kívánunk!
A Duális Ösztöndíj célja, hogy a támogatás segítségével a Pannon Egyetem Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg duális képzésben tanulmányokat folytató, kedvezményezett térségben (konvergencia régióban) duális gyakorlati hellyel rendelkező hallgatók részére tanulmányaik folytatásához pénzügyi támogatást biztosítson.
Az ösztöndíjpályázat a Széchenyi 2020 program keretében az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg.
Több kutatási eredmény igazolja, hogy a fiatal generáció nagyfokú tudatossággal, s elkötelezettséggel bír a fenntarthatóság iránt. A Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg 2021. május 26-27-én FENNTARTHATÓSÁGRÓL MÁSKÉPP címmel online hallgatói konferenciát tart. A program legfőbb célja a fenntarthatósági szemlélet fejlesztése és a tudás bővítése mellett a hallgatók mélyebb bevonása, érzékenyítése a téma iránt, továbbá figyelmük ráirányítása arra, hogy leendő közgazdászként ezen gondolkodásmód birtokában milyen sokszínű és felelősségteljes kihívás és feladat vár rájuk.
Az online eseményre szeretettel várunk minden érdeklődőt!
A Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg idén immár 11. alkalommal rendezte meg Siker Kulcsa elnevezésű pályaorientációs versenyét. Az idei versenyt az online térben rendeztük, mely a szervezők és a csapatok számára is új kihívást jelentett. A középiskolás diákoknak a megoldások kidolgozása során szükségük volt kreativitásukra, lényeglátásukra, folyamatszemléletükre, jó kommunikációs készségükre és bátorságukra is.
A verseny során a csapatok 6 fordulóban mérettették meg magukat.
Pénzügyi kisokos szekció: ebben a fordulóban a csapatok pénzügyi számítási feladatokat oldottak meg az online térben. Üzleti szimuláció szekció: ebben a fordulóban a csapatok logisztikai folyamatokhoz kapcsolódó üzleti döntéseket hoztak.
Innováció szekció: ebben a fordulóban a csapatok az innováció fejlődéstörténetéhez kapcsolódó tesztkérdésekre válaszoltak. Zöld szemlélet szekció: ebben a fordulóban a csapatok megcsillogtatták tudásukat a fenntarthatósággal és a környezettudatos magatartással kapcsolatosan szóbeli érvelés formájában. Digitalizáció szekció: ebben a fordulóban a csapatok matematikai és logikai tesztfeladatokat oldottak meg. Duális képzés szekció: az utolsó fordulóban a csapatok kérdőív kitöltésével bizonyíthatták, hogy mennyire jártasak a duális képzés területén.
A feladatsorokat az egyetem oktatói állították össze. A verseny során a Kar hallgatóival együtt zsűrizték a csapatok megoldásait. A döntőben 6 db 3 fős, 10., 11., és 12., évfolyamos középiskolásokból álló csapat vett részt, akik Veszprém és Zalaegerszeg városokból érkeztek. A versenyzők és felkészítő tanáraik értékes tárgynyereményekkel gazdagodtak. A vetélkedő összdíjazása elérte az 700 000 Ft-ot. A díjakat az intézmény az EFOP 3.5.1-16-2017-00016 azonosító számú „Innovatív megoldásokkal a gazdálkodási duális képzések fejlesztésért” című nyertes projektjéből finanszírozta.
A nagy hagyományokkal rendelkező vetélkedőben 2021-ben a fiatalok két fordulóban mérettetik meg magukat. A versenyen olyan pénzügyi, informatikai, fenntarthatósági és innovációs feladatokat oldanak meg, amelyben hasznosítani tudják kreativitásukat, lényeglátásukat, folyamatszemléletüket, jó kommunikációs készségüket, és nem utolsó sorban bátorságukat.
Kóstolj bele a közgazdász és informatikus szakmába! Gondolkodj velünk! Szerezz élményeket velünk és partnereinkkel!
A 2020. évi őszi Intézményi Tudományos Diákköri Konferencián hallgatóink a közgazdaságtudományi szekción belül 4 tagozaton,13 TDK pályamunkát készítettek el, melyből 11 dolgozat OTDK továbbjutást ért el. Ezúttal összesen 19 hallgatónk fogja képviselni Karunkat a 35. Országos Tudományos Diákköri Konferencia Közgazdaságtudományi Szekciójában, amelyet idén a Soproni Egyetem Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar on-line módon fog megrendezni április 22-24-ig. A nevezések megtörténtek januárban, a hallgatók feltöltötték dolgozataikat, és a háttérben nagy ütemben folynak az esemény előkészületei.
2019-ben karunkról kilenc hallgatónk szerzett jogosultságot helyezésével az OTDK-n való részvételre:
Tóth Máté: Korlátozás vagy egyszerűsítés? – A mikrogazdálkodói beszámoló első öt éve
Lucz Vanessza: A duális hallgatók értékteremtő ereje
Blaskovics Bianka: CRM-mel az APZ- s élményteremtés útján
Jóna Péter: Kormányablak az ügyfelek szemüvegén keresztül
Balázs Bence Ferenc – Tóth Máté: Fenntarthatóság Z-generációs szemmel
Nérel Eleonóra: Nagyító alatt a banki lakossági panaszügyek
Végh Viviána Anna: A globalizáció rögös útján - Avagy az IFRS 16-ra történő átállás
Varga-Lengyeltóti Szilvia: Vállalati hitelcsalások a kockázati mérlegen
2020-ban karunkról tíz hallgatónk szerzett jogosultságot helyezésével az OTDK-n való részvételre:
Weinhoffer Petra: A magyar felsőoktatásban tanulók vállalkozóvá válásának motivációja
Kalmár Laura: Hagyományos szerződés modern köntösben - elektronizálás
Pete Vanda: Fenntarthatósági stratégia kopogtat egy családi vállalkozás ajtaján
Tóth Máté: Felelős befektetések a mérlegen
Hauck Adrian: Mihez kezdjünk ebben a helyzetben? „Vírusirtási” megoldások egy kisvállalkozásnál
Macher Dávid: Az alapjövedelem koncepciójának bemutatása – Megvalósításának lehetősége Magyarországon
Vízi Tímea: Gyorskölcsönök kontra banki személyi kölcsönök
Balázs Bence Ferenc: Az idő szerepe a banki ügyfélélmény megteremtésében
Kránicz Vivien: Banki digitális megoldások az iGen mérlegén
Kovács Fanni: Hogyan legyen a webdesign egy ütőkártya a vállalkozások kezében?
Sikeres felkészülést és eredményes megmérettetést kívánunk minden résztvevő hallgatónknak!
Tapasztald meg a csapatmunka erejét és hangulatát! Légy részese te is duális hallgatóként a zalai térség innovációs folyamatainak! Kapcsolódj be valós egyetemi-és vállalati projektekbe! Válaszd a duális képzést és sajátítsad el a gyakorlati fortélyokat a vállalati mentoroktól és szakemberektől!
„Tanulmányozd először az elméletet, aztán jöjjön a gyakorlat, mely belőle származik.” [Leonardo da Vinci]
Mit kínál a duális képzés?
valós vállalati környezet
mentori támogatás
munkaszerződés
kompetenciafejlesztés
rendszeres havi jövedelem
kapcsolati tőke
Duális képzésünk elérhető mind az 5 alapképzési szakunkon:
A Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg legkorábbi jogelődje az 1971-ben alapított Pénzügyi és Számviteli Főiskola Zalaegerszegi Intézete volt, mely komoly szerepet játszott a vidéki közgazdászképzésben - sok, korábban nálunk végzett hallgatóval találkozhatunk ma a szakma vezető közgazdászai között.
A GKZ képzési kínálata az elmúlt években egyedi, a munkaerő-piaci igényeken alapuló képzési tartalmak alapján megújult, de a korábbi hagyományok megőrzése fontos szerepet játszik a Kari oktatásban. Az alapképzés mellett megtalálható a mesterképzés és a felsőoktatási szakképzés is. Emellett a szakirányú továbbképzésben is szerepet vállalunk. Karunk elsőként indított duális képzést a gazdaságtudományok és az informatika képzési területén 2014-ben. Nagyszámú partnervállalattal valósítjuk meg duális képzésünket, ezáltal biztosítva a gyakorlatorientált képzést hallgatóink számára.
A PE GKZ 2021. szeptemberében meghirdetett képzései:
Felsőoktatási szakképzések: PE GKZ - gazdálkodási és menedzsment PE GKZ - pénzügy és számvitel [vállalkozási] PE MIK - gazdaságinformatikus (Zalaegerszeg) (PE Műszaki Informatikai Kar által hirdetett képzésünk)
Alapképzések: PE GKZ - gazdálkodási és menedzsment PE GKZ - pénzügy és számvitel PE MIK - gazdaságinformatikus (Zalaegerszeg) (PE Műszaki Informatikai Kar által hirdetett képzésünk)
A PE GKZ 2021. februárjában meghirdetett képzései:
Szakirányú továbbképzések: Controlling szakközgazdász Business coach
A Mechatronikai Képzési és Kutatási Intézet által nyújtott mechatronikai mérnöki képzés 2002 óta érhető el a hallgatók számára Zalaegerszegen. Képzésünk ipari kapcsolatrendszere, oktató és kutató szakembereink hazai és nemzetközi beágyazottsága, a duális képzés során szerzett tapasztalataink alapján megalapozottan kínálunk a munkaerő-piaci elvárásokat kielégítő, színvonalas képzést. 2019 őszén már a hetedik évfolyamon kezdtük el a duális képzést, amelynek lényege, hogy minden korábbinál jelentősebb vállalati gyakorlati időt tartalmaz, hiszen éppen annyi időt töltenek el hallgatóink vállalati partnereinknél, mint az egyetemen.
A PE - MK MKKI 2021. szeptemberében meghirdetett képzései Zalaegerszegen:
Alapképzések: PE MK - gépészmérnöki (Zalaegerszeg) PE MK - mechatronikai mérnöki (Zalaegerszeg)
Hallgatóink sikere az "Új jövőkép" MNB Tanulmányi versenyen
A Magyar Nemzeti Bank Oktatási Főosztálya, valamint a Magyar Nemzeti Bank Oktatási és Tudományos Kör Egyesület "Új Jövőkép" címmel tanulmányi versenyt hirdetett a Kárpát-medence valamennyi magyar, legalább alapképzésben tanuló hallgatójának. A versenyre nevező hallgatók egyénileg vagy csapatban mérhették össze tudásukat társaikkal az alább felsorolt öt témakör egyikében.
A verseny témakörei:
1. Otthont mindenkinek program 2. Biztonságos nyugdíjrendszer 3. Új demográfiai program 4. Versenyképes felsőoktatási rendszer 5. Digitális azonnali pénzügyi rendszer
A versenyen induló hallgatók elsőként egy TDK dolgozatnak megfelelő pályaművet nyújtottak be, majd a Magyar Nemzeti Bank szakértői, valamint további szaktekintélyek által kiválasztott pályaműveket a szerzők egy szóbeli döntő keretében védték meg az egyes szekciók szakmai bizottságai előtt. A végső eredmények alapján a versenyen induló 152 csapatból a Pannon Egyetem Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg két hallgatója, Végh Viviána Anna és Szabó Kinga a szóbeli döntőben nyújtott teljesítményével tárgynyereményben részesült. A hallgatók felkészülését Balázsné Dr. Lendvai Marietta segítette.
Ezúton is szívből gratulálunk az elért eredményeikhez és további sok sikert kívánunk!
Sajtótájékoztatót tartottunk a Pannon Egyetem Zalaegerszegi Egyetemi Központ megalakulásáról és a jövőbeli fejlesztési tervekről
2021. január 1-jével létrejött a Zalaegerszegi Egyetemi Központ, mely a hazai felsőoktatásban és a régióban is jelentős szerepet tölt be, hiszen számos infrastruktúrális fejlesztés és a képzési portfólió bővítése is megvalósul a jövőben. A sajtótájékoztatón Balaicz Zoltán polgármester, dr. Vadvári Tibor alpolgármester és dr. Németh István, a Pannon Egyetem stratégiai rektorhelyettese, Karunk dékánja ismertette Zalaegerszeg város és az egyetem összehangolt terveit. Zalaegerszeg 2030-ig tartó gazdasági stratégiai fejlesztési terve és a Zalaegerszegi Egyetemi Központ hosszú távú tervei megegyeznek és a jövőbeli célkitűzések megvalósítását is a szoros együttműködés jellemzi majd.
LOGISZTIKAI KÖZPONTNAK AD OTTHONT A PANNON EGYETEM ZALAEGERSZEGI EGYETEMI KÖZPONTJA
2020. december 17- én a 33. Digitális Jólét Fórum napirendjén Magyarország Digitális Logisztikai Stratégiájának ismertetése szerepelt. Örömmel jelentjük be, hogy a Pannon Egyetem Zalaegerszegi Egyetemi Központ ad majd otthont a Nyugat-Dunántúl déli részén létrejövő logisztikai központnak, mely a kereskedelemért és a kereskedelmi logisztikáért lesz felelős.Az országos kompetencia központ hálózata 6 elemből, azaz 6 egyetemből áll majd.
Az országos szakmai központ a Miskolci Egyetem Logisztikai Intézetében kap majd helyet és Észak-Kelet Magyarország teljes gépipari-és gyártáslogisztikájáért lesz felelős. Dél-Magyarország logisztikai kompetencia központja a Szegedi Tudományegyetemen alakul majd ki. Itt az informatikának és az alkalmazás fejlesztésnek szánnak komolyabb szerepet. Az ország teljes középső részét a Gödöllői Szent István Egyetem látja majd el. Ide kapcsolódik majd az agrár-és élelmiszeripar logisztikája. Az egészségügy és az egészségipar logisztikájával foglalkozik majd a Semmelweis Egyetem Budapest. Az Nyugat-Dunántúl északi részén a Széchenyi István Egyetem Győr lesz a közlekedési logisztika és a szállítmányozás központja.
Kettős feladatot szánnak a kialakításra kerülő logisztikai központoknak. Az egyik az aktív szakmai segítségnyújtás a magyar vállalati szektor számára, a másik pedig az oktatási tevékenység. A cél, hogy az egyetemi háttérrel létrejövő logisztikai kompetencia központok által legyen olyan szakmai fórum, ahová a magyar vállalkozások és KKV-k bizalommal fordulhatnak segítségért és szakmai támogatásért.
2021. január 1-től létrejött a Pannon Egyetem Zalaegerszegi Egyetemi Központja, mely még magasabb szintre emeli oktatási tevékenységünket a kibővült képzéskínálattal és az itt létrejövő fejlesztési beruházásokkal, mint a Kampuszunkon megvalósuló Logisztikai Központ. A Zalaegerszegi Egyetemi Központot jelenleg a Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg és Mechatronikai Képzési és Kutatási Intézet alkotja a tervek között pedig szerepel egy az informatika területéhez kapcsolódó egység létrehozása is.
A Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg képzési kínálata a jövőben is a hagyományokra épül. A megújulást a digitális gazdaság igényeire hangolt képzési tartalmak jelentik majd. A Mechatronikai Képzési és Kutatási Intézet képzési portfóliója is kibővült. A mechatronikai mérnök szak mellett megjelenik a gépészmérnök képzés duális formában, ezzel a kibővült portfólióval szolgálja a régió felsőfokú műszaki szakemberképzését. Célunk, hogy immár közösen egy egységben működve további sikereket érjünk el és a színvonalas, gyakorlatorientált képzéseinkkel meghatározó szereplői legyünk a hazai felsőoktatásnak.
Több éves előkészítő munka eredményeként 2020. december 17-én ünnepélyes keretek között a Pannon Egyetem Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg és az Edelmann Hungary Packaging Zrt. duális együttműködési megállapodást kötött. Dr. Németh István Karunk dékánja tájékoztatta a résztvevőket az együttműködésről. Sebrekné Horváth Beáta Európai pénzügyi-számviteli és bérszámfejtési vezető pedig tájékoztatást adott az egyetemi együttműködésről. A Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg hazánkban egyedülálló abban, hogy hallgatóinknak több mint 20%-a duális képzésben tanul. Valamint abban is, hogy a vonzáskörzetében működő gazdálkodó szervek nagy aktivitással vesznek részt a képzés megvalósításában. Jelenleg Karunk 38 vállalati partnerrel és 55 fő hallgató részvételével valósítja meg a duális képzést. A vállalat és egyetemünk a megállapodás aláírásával a meglévő szakmai együttműködését magasabb szintre emeli.
"A PE GKZ közel 50 éve zászlóshajója a zalaegerszegi felsőoktatásnak. Egyedi értékteremtő és folyamatos innovációs tevékenységet folytató felsőoktatási intézmény, akit a kimagaslóan elégedett hallgatók és szoros partnerség jellemez. Tevékenységének fókuszában a térségi igényeken alapuló oktatási és kutatási tevékenység áll. Élenjár tudástőke Zalaegerszegre történő koncentrációjában, az oktatás, a kutatás, a gazdasági és a társadalmi innováció területén.”
„Az Edelmann Hungary a németországi Edelmann Group leányvállalata, Magyarország egyik legnagyobb és legmodernebb nyomdája. Fő tevékenységi köre a papír csomagolóanyag gyártás. Alapvető kompetenciái az egészségügyi, szépségápolási és fogyasztói márkák csomagolási megoldásainak fejlesztése és gyártása. Termékei megtalálhatóak az élelmiszeripar, szépségipar és gyógyszeripar területein egyaránt."
A 2020. évi őszi Intézményi Tudományos Diákköri Konferencián elért kiemelkedő eredményekért dr. Németh István dékán és dr. Jármai Erzsébet Mária tudományos dékánhelyettes adta át a díjakat hallgatóinknak. A járványügyi szabályok betartása mellett online közvetítéssel került sor a hallgatók köszöntésére, akik egyenként vehették át jutalmaikat. Hallgatóink a közgazdaságtudományi szekción belül 4 tagozaton,13 TDK pályamunkát készítettek el, melyből 11 dolgozat OTDK továbbjutást ért el.
A TDK-n részt vevő hallgatóinkat Karunk oktatói közül Balázsné dr. Lendvai Marietta, dr. Jármai Erzsébet, dr. Csanádi Ágnes, dr. Palányi Ildikó, Jámbor Balázs, dr. Antal Anita, Nagyné Halász Zsuzsanna, Márkus Mónika és Pethőné Schalbert Mária segítette témavezetőként. Az OTDK továbbjutást elnyerő pályamunkákkal a 35. Országos Tudományos Diákköri Konferencián képviselik Karunkat hallgatóink, mely 2021. áprilisában a Soproni Egyetem kerül megrendezésre.
Szívből gratulálunk minden hallgatónknak és felkeszítő oktatónknak a 2020-as Intézményi Tudományos Diákköri Konferencián elért teljesítményhez!
A részletes intézményi TDK eredményekITTérhetőek el.
Átadtuk adományainkat a Magyar Vöröskereszt és a Bogáncs Állatmenhely Zalaegerszeg részére. Karunk 200 db plédet és 60 db paplant adományozott a Magyar Vöröskereszt szervezetének, melyeket a Hajléktalanok Átmeneti Gondozási Központjába továbbítanak majd a rászorulóknak. A Bogáncs Állatmenhely részére 100 db plédet és egy kisebb összeget sikerült összegyűjtenünk és eljuttatnunk.
Az adományokat Karunk dékánja Dr. Németh István adta át.
Jelenlegi és végzett hallgatóink szereplése a BGE Tudományos Diákköri Konferenciáján
2020. november 26-án mutatták be a BGE Tudományos Diákköri Konferenciáján a Kutató Hallgatók (KUSZA) Szekciójában pályamunkájukat és záró beszámolójukat a tavalyi évben Új Nemzeti Kiválósági Program keretében ösztöndíjat elnyert hallgatóink.
A képen balról jobbra haladva:
Nérel Eleonóra (végzős, gazdálkodási és menedzsment szakos hallgató) Nagyító alatt a banki lakossági panaszügyek, Konzulens: Balázsné Dr. Lendvai Marietta
Balázs Bence Ferenc (3. évfolyamos, gazdálkodási és menedzsment szakos hallgató) Időmenedzsment 4,0, avagy az elvesztegetett idő nyomában, Konzulens: Dr. Tóth Zsuzsanna
Varga-Lengyeltóti Szilvia (végzett,pénzügy mesterszakos hallgató) Vállalati hitelcsalások a kockázati mérlegen, Konzulens: Balázsné Dr. Lendvai Marietta
Jóna Péter (végzett, gazdálkodási és menedzsment szakos hallgató) Kormányablak az ügyfelek szemüvegén keresztül, Konzulens: Balázsné Dr. Lendvai Marietta
Hegedűs Anita (végzett, gazdálkodási és menedzsment szakos hallgató) Ügyféloldali kihívások felmérése a számviteli szolgáltatóknál, Konzulens: Dr. Palányi Ildikó
Az online konferencia egy pillanatképe, melyen Hegedüs Anita és Balázs Bence az előadást követő kérdésekre válaszol.
Az 5 pályamunkából hárommal a 2021-ben megrendezésre kerülő OTDK-n is képviselik karunkat a hallgatók.
Az elért eredményekhez, sikerekhez szívből gratulálunk, s további hasonló eredményeket kívánunk!
Interjú döntőbe jutott hallgatóinkkal - Végh Viviána Annával és Szabó Kingával
Örömmel jelentjük be, hogy Karunk két végzős, pénzügy és számvitel alapszakos hallgatója, Szabó Kinga és Végh Viviána Anna bejutott az „Új Jövőkép MNB Tanulmányi Verseny” országos döntőjébe. 205 pályamunkából választotta ki a szakmai zsűri a 36 legjobbat. Hallgatóink az új demográfia program témaköréhez kapcsolódóan nyújtották be pályázatukat „Az érem másik oldala” címmel. A döntőben prezentációt kell tartaniuk a témában, melyre 2020. december 02-án kerül sor. A hallgatók versenyre való felkészülését Balázsné dr. Lendvai Marietta tanárnő segíti.
Mi motivált bennetek abban, hogy részt vegyetek a versenyen?
- Anna: Én korábban már részt vettem Tudományos Diákköri Konferencián is. Nagyon jó volt a hangulat és a társaság is, ezért szerettem volna ezt az élményt újra átélni. Kiváló fejlődési lehetőségnek tartom ezeket a versenyeket, melyet érdemes kihasználni.
- Kinga: Annával találtunk egy jó ötletet, amely igazán foglalkoztatott is bennünket, ezért egy jó lehetőségnek találtam. Ezen kívül szakmailag is tudok fejlődni és a prezentációs készségeimet is tudom fejleszteni ezáltal. Nem mellesleg egy jó közösségnek is a tagja lehetek.
Mit adott nektek ez a verseny és milyen nehézségek voltak a dolgozat megírásában?
- Anna: Emberek elé kiállni és előadni egy tanulmányt az mindig nagy kihívás. Sajnos a jelenlegi járványhelyzetben ezt online módon kell megvalósítani, így még inkább kihívás számunkra, hogy átadjuk a tanulmányunk mondanivalóját.
- Kinga: Számomra a legjelentősebb a fejlődési lehetőség, illetve olyan tapasztalatokkal gazdagodhatunk, amelyet az életben is hasznosítani tudunk a jövőben. Számomra a legnehezebb a dolgozathoz kapcsolódó interjúk elkészítése volt, mivel a jelenlegi helyzetben sok interjú alannyal csak elektronikus úton tudtam felvenni a kapcsolatot.
Mit tanácsolnátok azoknak, akik még csak szemeznek hasonló megmérettetésekkel?
- Anna: Szerintem a legfontosabb a témavezető oktató személye, mert ő nagyon sokat tud segíteni a dolgozat elkészítésében. Választani kell egy olyan érdekes témát, ami aktuális, amihez sok szakirodalmat lehet felhasználni és ami valóban érdekli őket.
- Kinga: Én csak azt tudom tanácsolni hallgatótársaimnak, hogy vágjanak bele, mivel olyan tapasztalatokkal gazdagodhatnak, amivel csak nyernek.
A 21 éves Takács Virág Vivien Karunk első éves Gazdálkodási és menedzsment alapszakos hallgatója, aki már egy felsőoktatási szakképzésen szerzett oklevél tulajdonosa. Egyetemi tanulmányai mellett kiemelkedő sporteredményekkel büszkélkedhet. Vivien a karate sportágában jeleskedik. Korábban a zalaegerszegi TORIKI KHKE egyesületének kiemelkedő tagja volt. Az egyesület 2007-ben kezdte meg működését. Néhány év kemény munkával sikerült elérniük, hogy szinte minden megmérettetésen az élmezőnyben végeznek tanítványaik. Az idei évtől azonban már az MTK KARATE Szakosztályán folytatja pályafutását. A Magyar Karate Szakszövetség 2015, 2016 és 2017-ben az egyesület legeredményesebb versenyzőjét Takács Virág Vivient kiemelkedő nemzetközi sikereiért elismerésben részesítette. 2015-ben Vivien nyerte el a legjobb zalai serdülő leány sportolója címet. Világ- és Európa bajnokságokon az elmúlt években 5 aranyérmet szerzett. Ezen kívül 6-szoros magyar bajnoknak és a WKF olimpiai szakágban 3-szoros korosztályos magyar bajnoknak is mondhatja magát, 2019-ben pedig 2. helyezést ért el a felnőtt kategóriában. A tavalyi évben sikert sikerre halmozott, hiszen megnyerte a Budapest Open-t, a szlovák Grand Prix-et, a Polish Open-en 3. helyen végzett, a korosztályos Európa Bajnokságon 7. lett. 2018-ban Vivient a legjobb zalai junior női sportolónak választották. A díjat Dr. Szabó Tünde sportért felelős államtitkár adta át, aki nyitóbeszédében kiemelte, hogy a karate bekerült a kiemelt sportágak közé.
És hogy hogyan kezdődött egy kislány életében a karate iránti „szerelem”, arról Vivient kérdeztük:
- Hány éves korodban ismerkedtél meg ezzel a sportággal és mi az, ami megfogott benne?
- 6 évesen kezdtem el ezt a sportot, apukám hatására, aki egyben az edzőm is volt. Tetszett ennek a sportágnak a személyiség fejlesztő hatása. Nagy koncentrációt és kitartást igényel.
- Édesapád az edződ is egyben. Mit jelent ez számodra? - Sokat köszönhetek neki, sok mindenen átsegített, sok sikert értünk el együtt. Velem mindig szigorúbb volt, mint a csapattársaimmal, ami visszatekintve előnyömre vált.
- Milyen pluszt ad számodra ez a sportág, amit a hétköznapi életben is tudsz hasznosítani? - Ebben a sportágban nagyon fontos a koncentráció és az önfegyelem, minden helyzetben higgadtnak kell maradni, ez pedig a mindennapi életben is előnyömre válik. Ennek köszönhetően a vizsgákon sincs bennem nagy stressz, nyugodt tudok maradni. Valamint, nem utolsó szempont, hogy meg tudom védeni magam, ha olyan helyzet adódik.
- Hogyan tudod összeegyeztetni az élsportot egyetemi tanulmányaiddal? - Eddig helyt tudtam állni mind a tanulásban, mind a sportban. Most, hogy átigazoltam az MTK-ba nehezebben tudom összeegyeztetni a kettőt, mivel az MTK edzései Budapesten kerülnek megrendezésre. Szerencsére az oktatók segítőkészek és támogatóak, hiszen minden évben megkaptam az egyéni tanulmányi rendet.
- Mivel töltöd szívesen a szabadidőd a sportoláson kívül? - Szabadidőmben sok időt töltök a szeretteimmel és a barátaimmal. Szeretek kimozdulni a természetbe a kutyámmal, mert ez teljesen fel tud tölteni.
- Mik az álmaid, amit szeretnél elérni akár a sportban, akár a magánéletedben? - Célom, hogy kiemelkedő tagja legyek a magyar karaténak, illetve a magyar válogatott tagja maradhassak felnőtt versenyzőként is. Mivel a karate bekerült az Olimpiai Játékok programjába és természetesen világszerte leginkább az Olimpia foglalkoztatja a karatésokat. Titkolt vágyam, hogy egyszer eljussak és képviseljem Magyarországot, de addig sok nemzetközi versenyen és kvalifikáción kell részt vennem és a kitűzött eredményeket elérnem. Tanulmányaimat nagypapám biztatására kezdtem el az egyetemen, sokszor támogatott és segített a nehéz helyzetekben. Sajnos idén elveszítettem, ezért szeretném bebizonyítani neki, hogy itt is helyt tudok állni. A sportkarrierem befejezése után a gazdasági vonalon szeretnék elhelyezkedni.
Hallgatóból oktató – folytatás a katedra másik oldalán Beszélgetés Márkus Mónikával
Márkus Mónika Karunk tanársegéd oktatója 2010-ben szerezte meg első oklevelét az akkori Budapesti Gazdasági Főiskola, Pénzügyi és Számviteli Kar Zalaegerszegi Intézetében, Gazdálkodási és menedzsment alapszakon. Tanulmányai ezzel nem fejeződtek be, hiszen mesterdiplomát szerzett Sopronban vállalkozásszervezőként és 2018-ban elvégezte a Gazdasági logisztikus szaktanácsadó szakirányú továbbképzést is Karunkon. Sikeres tanulmányai mellett a legszebb élményeket adták számára a Kampuszon eltöltött főiskolás évek. 2006 januárjában lépett be először az intézmény kapuján, mely a mai napig a mindennapjai részét képezi, immár a katedra másik oldalán, hiszen az egykori hallgatóból kolléga lett. Ma már a Logisztika és Menedzsment Informatika Tanszék oktatójaként segíti a hallgatókat.
A főiskolás évek kihívásairól és a jövőbeli célkitűzésekről Márkus Mónikával beszélgettünk:
- Nagyon mozgalmas hallgatói évek vannak mögötted. TDK titkár voltál és az MKT Zalaegerszegi Ifjúsági Szervezetének aktív tagja is. Milyen tapasztalatokat hoztál magaddal hallgatói éveidből?
- Az egyetemi létbe való belerázódás után, pillanatok alatt eljött az a pillanat amikor arra adtam a fejem, hogy TDK-n vegyek részt. Ez rengeteg plusz élményt és tapasztalatot jelentett. Hiszen meg kellett tanulni szakmai nyelven írni, e mellett pedig rutinosabb előadóvá is váltam a konferenciáknak köszönhetően. Az így szerzett tapasztalat rengeteget adott, hogy ki tudjak állni a katedra másik oldalára és próbáljak tanítani. De nem csak a TDK konferenciák voltak meghatározóak, hanem a hozzá kapcsolódó élmények is, az oktatók és hallgatók közötti közvetlen kapcsolat.
E mellett az MKT aktív tagjaként számos rendezvény szervezésében is részt vettem, ami projekt szemléletet adott, és kipróbálhattam magam ezen a területen is. Ezek a plusz tevékenységek pedig sokat segítettek számomra az elmúlt évek Alumni rendezvényeinek megszervezésében.
- Mi volt az a fordulópont az életedben, amikor eldöntötted, hogy te is oktatóként szeretnéd folytatni a pályafutásod?
- Talán a forduló pontot az jelentette, mikor másodéves hallgatóként az első TDK dolgozatomnál egy szuper közösség tagja lehettem - az amúgy is pici Intézeten belül - egy kis család tagjává válhattam, ami akkori tanáraim és hallgató társaimból állt. És itt volt valószínűleg az a bizonyos "fordulópont". Azt éreztem, hogy nagyon jó itt lenni, és hogy egykori oktatóim, akik jelenleg már kollégáim, milyen összetartó csapat. Számomra az ideális munkahely az valami ilyesmit jelent, segíteni másoknak, emberekkel foglalkozni, egy családias környezetben. Ezen kívül személyiségemből adódóan is inkább kapcsolat fókuszú vagyok, ami valljuk be ezen a pályán nem hátrány. És nem titok, hogy egy személyes felkérés hatására szinte gondolkodás nélkül mondtam igent az oktatói állásajánlatra. Mondhatni a "Maslow piramisom" csúcsát jelentette az, hogy Zalaegerszegen taníthassak az egykori intézményemben és hát ez az „álom” valóra vált.
- Mit jelent számodra a zalaegerszegi Kar?
- A zalaegerszegi Kar - akkor még Intézet - egy családot jelentett és jelent mind a mai napig számomra, főleg ha a TDK-s csapatra gondolok. Ma már a volt oktatóimmal és jelenlegi kollégáimmal baráti viszony alakult ki. 2006-2010 között, de napjainkban is azt a közösséget jelenti számomra, ahova minden nap jó bejönni. Egy szervezetet az ott dolgozók tesznek olyanná, amilyen. Ez hallgatóként is fontos volt számomra és ma már dolgozóként is, hiszen a személyesség, a közvetlenség olyan érték Karunkon, amely megfizethetetlen és egyedi.
- Mit tartasz a mai korban az oktatói lét legfontosabb kihívásának?
- A legfontosabb szerintem, hogy a hallgatók bizalmát elnyerjük. Ez pedig szerintem csak úgy lehetséges, hogy hitelesen tudjunk információt, tudást átadni. Napjainkban nagyon fontos, hogy élményszerű legyen az oktatás és tudjunk olyan gyakorlati példákat hozni számukra, amik a valóságot tükrözik. Én azt látom, hogy fontos a hallgatók számára az oktatók hozzáállása is, hogy felnőttként kezeljük őket, ugyanakkor támogatólag mellettük legyünk. Továbbá az oktatás ne csak abból álljon, hogy bemegyek az órára és megtartom azt, majd kijövök. Nekik is fontos, mint annak idején nekünk is, hogy lehessen az oktatóktól kérdezni. Akár egy kávé mellett a büfében beszélgethessünk szakmai és kevésbé szakmai dolgokról is.
- Mik a jövőbeli terveid, amiket meg szeretnél valósítani?
- Hát nem egyszerű kérdés, de természetesen szeretnék jobb oktató lenni, még több szakmai ismeretet, tapasztalatot gyűjteni, hogy a hallgatók számára is át tudjam adni. Úgy gondolom, hogy oktatóként fontos küldetésünk olyan egyetemi környezetet teremteni, ahol a hallgató egyenrangú partner az oktatás folyamatában.