Pannon Egyetem Zalaegerszegi Egyetemi Központ

Hírek

Az Informatikai Rendszerek és Alkalmazásai Tanszék munkatársai nemzetközi és hazai konferenciákon mutatták be kutatásaikat 

Dr. Szűcs Judit, Dr. Guzsvinecz Tibor és Németh Krisztián az év elején több rangos szakmai eseményen vettek részt, ahol bemutatták tanszékünk kutatási eredményeit.

 Az IEEE 22nd International Symposium on Applied Machine Intelligence and Informatics nevű konferencián kutatóink két tanulmányt is ismertettek: az egyik a térbeli képességek különböző mérési módszereinek összehasonlítására fókuszált, míg a másik a magyarországi mozilátogatók önkiszolgáló technológiákhoz való hozzáállását vizsgálta.

A Képfeldolgozók és Alakfelismerők Társaságának 15. Konferenciáján Dr. Szűcs Judit egy esettanulmányt prezentált, amely a Pannon Egyetem Zalaegerszegi Egyetemi Központ digitális ikerpár alapú virtuális bejárását ismertette. Az előadás során részletesen bemutatta a virtuális valóság alkalmazási lehetőségeit az oktatásban és az épített környezet digitális modellezésében.

Dr. Guzsvinecz Tibor egy Grazban megrendezett tudományos workshopon az érzelmi reakciók videójátékok során történő vizsgálatáról tartott előadást. Bemutatta a játékosok érzelmi válaszainak mérési módszereit és azok lehetséges alkalmazási területeit.


SAMI.png

 

Gratulálunk kollégáinknak a sikeres szereplésekhez és az értékes szakmai tapasztalatokhoz! 

 


 

Tovább az álmok útján - Diplomaátadó ünnepélyt tartottunk

Különleges pillanatot élhetett át Pannon Egyetem Zalaegerszegi Egyetemi Központjának 51 végzős hallgatója, akik pénteken vehették kézhez diplomájukat. A diplomaátadó ünnepélyre szinte megtelt a Nagyelőadó, ahol a hallgatók mellett oktatók, szülők és meghívott vendégek is részt vettek.

 IMG_5458.jpg

Fotó: Jóna István

 

A most végzett hallgatók egy rendhagyó időszakban kezdték meg felsőoktatási tanulmányaikat, hiszen a Covid-járvány árnyékában léptek be az egyetem kapuján. Ők voltak az elsők, akik teljes mértékben a Pannon Egyetem hallgatóiként folytathatták tanulmányaikat. 

Az ünnepségen Dr. Molnárné Dr. Barna Katalin, a Pannon Egyetem oktatási rektorhelyettese köszöntőjében kiemelte:

-A diploma, amelyet ma kézhez kaptak a hallgatók, sokkal több, mint egy oklevél – ez a lehetőségek kulcsa. Önök már bizonyították kitartásukat és elhivatottságukat az egyetemi évek során, most pedig itt az idő, hogy kamatoztassák tudásukat, legyen szó szakmai karrierről, kutatásról vagy akár saját vállalkozás indításáról.

Ezt követően Decsi Péter, a Pannon Egyetem Zalaegerszegi Egyetemi Központ főigazgatója mondott köszönetet az oktatóknak, a szakmai partnereknek és a hallgatók családtagjainak is a támogatásért. Beszédében hangsúlyozta az élethosszig tartó tanulás és a folyamatos fejlődés fontosságát:

-A gyorsan változó világban, ahhoz, hogy lépést tudjanak tartani ezekkel a változásokkal, folyamatosan fejleszteniük kell magukat. Legyenek nyitottak az új ismeretekre és tapasztalatokra, és ne féljenek új kihívások elé állni.

 

IMG_5526.jpg

Fotó: Jóna István

 

Az ünnepségen többen is elismerésben részesültek.

Kiss Gábor Antal dékáni dicséretben részesült kiemelkedő oktatómunkájáért és külső szervezetekkel való kapcsolatépítéséért. 

Jóna Rozina és Németh Klaudia, a gazdálkodási és menedzsment alapképzési szakon végzett hallgatók, elismerést kaptak kiemelkedő tudományos teljesítményükért és aktív közösségi tevékenységükért.

Bajnóczy Zsófia és Radics Xénia Judit, a gazdaságinformatikus alapképzési szak végzősei, kiemelkedő tanulmányi eredményükért és versenyszereplésükért kaptak elismerést.

A gépészmérnök hallgatók közül Biró Dominik közéleti és sporttevékenységekben való aktív részvételéért, Vojtovicz Máté pedig eredményes tudományos diákköri munkájáért részesült elismerésben.

 

IMG_5742.jpg

Fotó: Jóna István

 

A hallgatói közösség nevében Istenes Kitti, a PEHÖK GKZ Részönkormányzatának elnöke búcsúzott a végzősöktől, míg a végzős hallgatók nevében Németh Klaudia mondott beszédet.

Szenior hallgatónak Jóna Rozinát, a Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg gazdálkodási és menedzsment alapképzési szakon végzett hallgatóját jelölték.

Az esemény a végzős hallgatók fogadalomtételével és az oklevelek ünnepélyes átadásával zárult.

 

Szívből gratulálunk végzős hallgatóinkak és további sok sikert kívánunk az élet minden területén!

 

További médiamegjelenések: 

Zalai Hírlap - zaol.hu

Egerszegi Hírek - egerszegihirek.hu

Zalaegerszegi Televízió

GALÉRIA

 


 

Kötelező testnevelés és sport a Zalaegerszegi Egyetemi Központban 

Az előzetesen megküldött és a hallgatók által kitöltött kérdőívnek megfelelően a 2024/2025 tavaszi félévben a kötelező testnevelés választható sportágai bővültek, átalakultak.

A szemeszterben újdonságként jelenik meg a röplabda és labdarúgás edzés. Az előző félévhez hasonlóan most is öt alkalommal lesz elérhető a félév során a sportlövészet. Sokan jeleztétek, hogy a tekét valamint az asztaliteniszt is szívesen kipróbálnátok, játszanátok testnevelés óra keretében, így azok is meghirdetésre kerülnek a szemeszter során a későbbiekben bevezető jelleggel.

Annak érdekében, hogy az optimális időpont kerüljön kiválasztásra, mind a teke, mind pedig az asztalitenisz vonatkozásában, szeretnénk megkérni azokat a hallgatókat akik érdeklődnek az említett sportok iránt, hogy töltsék ki az alábbi kérdőívet. Az az időpont lesz meghirdetve majd a PETE rendszerben, melyre a legtöbb szavazat érkezik.

A kérdőív kitöltésének határideje: 2025.02.18. (kedd) 14:00

A kérdőív elérhető:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeKTRpmWzzUA7Mkcgd4SYkVGoDL82bBMYs_V1VdbyiBtJ61ag/viewform?usp=header

Amennyiben a testneveléssel összefüggésben bármilyen kérdés, probléma merülne fel, e-mailben keressék Bella Dánielt a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. levelezési címen, vagy személyesen a D épület 209-es irodában.

Kampuszunk számára kiemelten fontos, hogy a Magyar Egyetemi-Főiskolai Országos Bajnokságokon részt vegyünk, így amennyiben bármely sportág egyetemi versenyei iránt érdeklődnek, a MEFS oldalán elérhetik az aktuális, folyamatosan frissülő listát, a következő linken:
https://mefs.hu/2025-evi-esemenyek/

Néhány közelgő esemény, amely érdekes lehet:
Curling MEFOB 2025 (Győr) – 2025.04.10., 4 fős csapat jelentkezését várjuk
Footgolf Kupa 2025 (Lakitelek) – 2025.04.11., egyéni versenyszámokra  történő nevezés lehetséges
Vívó MEFOB 2025 (Budapest) - 2025.05.30 – 2025.06.01.

A MEFOB részvételért testnevelés aláírás kapható!
További információ és nevezés: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Elindult a nevezés a Kárpát-medencei Egyetemek Kupájára (2025.03.06-08.), ahol az egyéni sportágakban van lehetőség nevezésre:
- Darts
- Asztalitenisz
- Futás (távok: 1,1km, 3,3km, 5,5km, 7km akadályfutás, 10,15km)
- Sakk

A KEK részvételért testnevelés aláírás kapható!
További információ és nevezés: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

2025.02.16-ig tart a nevezés az V. Darts Házibajnokságra, mely lebonyolítása az előzőekben megrendezetthez hasonlóan az A épületben lesz három táblán.
Gyakorlási lehetőség biztosított!

A nevezéssel, valamint a lebonyolítással kapcsolatban érdeklődni lehet Tüske Bencénél és Bella Dánielnél. 

Az a résztvevő, aki minden mérkőzését lejátssza a bajnokság során, összesen 2 db testnevelés aláírásban részesül.

 


 

 

Mikrovezérlő_képzés_copy.pngMIKROVEZÉRLŐ PROGRAMOZÁSA KÖZÉPISKOLÁSOK RÉSZÉRE


Próbáld ki a projektalapú oktatásunkat! 

A képzés célja, hogy a résztvevők elsajátítsák a mikrovezérlő alkalmazásainak alapjait. A képzés másodlagos célja, hogy a résztvevők a projektfeladatok megoldásán keresztül megismerkedjenek a projekt alapú képzéssel.

A képzés célcsoportja a középiskolai tanulók, valamint a továbbtanulni szándékozó érettségizettek, akik a képzés sikeres elvégzésével nemcsak tanúsítványt, hanem a Pannon Egyetemre történő jelentkezéskor többletpontot kapnak.

A képzés a továbbtanulni szándékozók számára díjmentes.

TERVEZETT KEZDÉS: 2025. április 17.

TERVEZETT KÉPZÉSI NAPOK(alkalmanként 3 óra)

2025.04.17., 04.22., 04.23., 04.24., 04.28.  13:00

JELENTKEZÉS: 
https://felnottkepzes.uni.pannon.hu/jelentkezem

HELYSZÍN:
Pannon Egyetem Zalaegerszegi Egyetemi Központ

8900, Zalaegerszeg, Gasparich Márk utca 18/A
Innovációs és Tudásközpont, F épület

 


 

FIRST LEGO League selejtezőt rendeztek Zalaegerszegen

 

Első alkalommal rendeztek FIRST LEGO League selejtezőversenyt Zalaegerszegen, melynek helyszíne a Pannon Egyetem Zalaegerszegi Egyetemi Központja volt. A régiós selejtezőben kilenc Zala vármegyei iskola csapata mérte össze tudását.

 

IMG_2199.jpg

Fotó: Jóna István

 

A Zala Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara a HelloWorld Oktatás és Fejlesztés Egyesület regionális partnereként, a Pannon Egyetem Zalaegerszegi Egyetemi Központtal, mint szakmai partnerrel együttműködve szervezte meg a FIRST LEGO League selejtezőversenyt. A megnyitón Bangó-Rodek Viktória, a ZVKIK stratégiai koordinátora köszöntötte a résztvevőket és kísérőiket. Kiemelte, hogy a jövő oktatását olyan szavak határozzák meg, mint a robotika, mesterséges intelligencia, programozás és csapatmunka. Sosem volt még ilyen fontos, hogy a gyerekek valós problémákon keresztül ismerkedjenek meg a modern kihívásokkal, és játékos formában találjanak rájuk megoldásokat. Hozzátette, hogy a kamara célja, hogy minél több intézmény ismerje meg a programban rejlő lehetőségeket, így a jövő évben növekedjen a versenyen induló csapatok száma.

A HelloWorld Oktatás és Fejlesztés Egyesület elnöke, Molnár József is köszöntötte a fiatalokat, akik – elmondása szerint – már azzal nyertek, hogy hosszú heteken át készültek a versenyre. A rendezvényen részt vett Szabó Károly, a Zalaegerszegi Szakképzési Centrum kancellárja, Varga István, a Zalaegerszegi Tankerületi Központ szakmai vezetője, valamint Anda Zoltán, a Nagykanizsai Szakképzési Centrum igazgatója is.

 

IMG_1850.jpg

Fotó: Jóna István

 

A 2024–2025-ös FIRST LEGO League szezon, a „Submerged”, a víz alatti világba kalauzolja a versenyzőket. A résztvevők megismerhetik az óceánok, tengerek és tavak élővilágát, felfedezhetik annak hatását az emberiség életére, és megoldásokat kereshetnek ennek a rendkívül gazdag és változatos ökoszisztémának a védelmére.

A verseny során a robotfutam, a robotdizájn, az innovációs projekt és a csapatmunka teljesítményét pontozták a versenybírók és egy négytagú zsűri. Minden csapat egy LEGO elemekből épített robotot programozott, amelynek önállóan kellett végrehajtania egy sor feladatot a 2,5 perces robotversenyen, hogy minél több pontot szerezzen. A robotkonstrukciók és robotjátékok mellett a csapatoknak innovációs projektet is ki kellett dolgozniuk: egy olyan problémát azonosítottak, amely kapcsolódik a szezon témájához, és kidolgoztak egy tervet annak megoldására.

A 9–16 éves korosztály számára megrendezett versenyen kilenc zalai Challenge csapat mérte össze tudását. Voltak köztük már rutinos versenyzők, de akadtak olyanok is, akik először vettek részt ilyen megmérettetésen.

 

IMG_2009.jpg

Fotó: Jóna István

 

Az Innovációs és Tudásközpont aulája szerdán megtelt izgalmas LEGO játékokkal, kiállított modellautókkal, programozható és irányítható járművekkel, valamint LEGO jégkorong-, foci- és kosárlabdapályákkal. Két hatalmas asztalt is berendeztek, tele zöld és fehér építőkockákkal. A versenyzők mellett több mint kétszáz fiatal érkezett négy turnusban a rendezvényre, hogy bepillantást nyerjen a FIRST LEGO League versenyek világába.

A verseny végén a legjobban teljesítő csapatokat elismerésben részesítették:

  • Legjobb robotfutam: Pelso – 215 pont (Kárpáti János Általános Iskola és AMI, Gyenesdiás)
  • Robotfutam díj: My Bricks (Zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnázium)
  • Legjobb innováció: Muramenti Legósok (Muraszemenyei Általános Iskola)
  • Innováció díj: Muramenti Legósok (Muraszemenyei Általános Iskola)
  • Legjobb robotkonstrukció: My Bricks (Zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnázium)
  • Robotkonstrukció díj: Kockahas (Zalaapáti Gábor Áron Általános Iskola)
  • Legjobb alapértékek (csapatszellem): My Bricks (Zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnázium)
  • Alapértékek díj: My Bricks (Zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnázium)
  • Feltörekvő díj: Pelso (Kárpáti János Általános Iskola és AMI)
  • Motiváció díj: LEGO Tenger Kalózai (Zalaszentbalázsi Petőfi Sándor Általános Iskola)
  • Áttörés díj: RoBitok (Zalaegerszegi Öveges József Általános Iskola)
  • Legjobb edző: Schmidtka Ildikó (Zalaszentbalázsi Petőfi Sándor Általános Iskola)

A selejtező során kiemelkedően teljesítő My Bricks (Zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnázium) és Muramenti Legósok (Muraszemenyei Általános Iskola) csapatok továbbjutottak a 2025. február 22-én Zalaegerszegen megrendezendő Nemzeti Döntőbe. A Nemzeti Döntőről három csapat kvalifikálja magát a nemzetközi versenyekre. A döntő első helyezettje a Világfesztiválra (Houston, USA) nyer részvételi jogot.

 

IMG_2513.jpg

Fotó: Jóna István

 

A verseny gördülékeny lebonyolítását Ágh László, végzős tesztmérnöki alapképzési szakos hallgató, Varga Boglárka, másodéves gazdaságinformatikus hallgató és Németh Krisztián, a PE MIK Informatikai Rendszerek és Alkalmazásai Tanszék szakmai asszisztense segítette.

 


 

Interreg-ATHU_DIGAP_Standard_medium_copy.png

 

 

 

 

 

 

Újabb projektegyeztetésre került sor

Január 20-án, hétfőn délelőtt újabb projekt egyeztetésre került sor a „Generációkon átívelő akadálymentesség a digitalizációban a nők körében” című, ATHU-0200079 azonosítójú osztrák-magyar határon átnyúló pályázat kapcsán. 

A megbeszélésen egyeztetésre kerültek a projekttel kapcsolatos eddig elvégzett feladatok és kijelölésre kerültek az új határidők. Az eddig beérkezett kérdőívek statisztikai elemzése után a projekt marketingjével és kommunikációjával kapcsolatos teendőkről egyeztettek a résztvevők.

A projekt célja a digitális kompetenciafejlesztés képzések és digitális önvédelmi tréningek megalapozása Kelet-Stájerország, Graz és Zala Vármegye női lakossága részére határon átnyúló tudományos kutatással, a nők digitális kompetenciáinak és digitális önvédelmi képességének  korcsoportonkénti elemzésével.

 

IMG_0305.jpg

Fotó: Jóna István

 

Bővebb információ a DIGAP pályázatról elérhető IDE KATTINTVA.


 

Bizalomépítés volt a célja a Lendván tartott workshopnak

 

Lendva község dísztermében rendezett workshopon a határmenti területeken (Muravidék és Zala megye) működő közép- és felsőfokú oktatási intézmények hálózatával és az intézmények kapcsolódási pontjaival ismerkedtek a szlovén és a zalaegerszegi oktatási intézményekből érkezett vezetők, oktatók, pedagógusok. A MURA ZALA Intézményvezetői workshop Lendva Község szervezésében, a Muravidéki Magyar Ifjúsági Szervezet (MMISZ) és a Zalaegerszegi Gazdasági, Informatikai, Műszaki Képzésekért Alapítvány, mint a MURA-ZALA Youth Community projekt partnerei által valósulhatott meg.

 

IMG_0559.jpg

 Fotó: Jóna István

 

A program elején Magyar Janez, Lendva Község polgármestere köszöntötte a résztvevőket. Beszédében hangsúlyoztam, hogy az oktatás és a gazdaság között nagyon szoros a kapcsolat. Az oktatás nemcsak tudást ad a diákoknak, hanem lehetőséget teremt arra, hogy később a helyi gazdaságban helyezkedjenek el. Kiemelte a nyári diákmunka fontosságát, amely segíti a fiatalokat abban, hogy tapasztalatot szerezzenek a munkaerőpiacon, és a vállalatok is profitálnak azáltal, hogy fiatal tehetségekkel dolgozhatnak. Magyar Janez beszélt a testvérvárosi kapcsolatok sikeréről, melyekben közvetítő szerepet játszik a sport. Kitért a Lendván zajló gazdasági fejlesztésekre, utalt a község gazdag történelmi múltjára, valamint a kulturális és vallási sokszínűségére.

A polgármester hangsúlyozta a fiatalok képzésének és támogatásának fontosságát. Az óvodától a felsőoktatásig terjedő rendszer alapját képezi a helyi közösség fejlődésének. Az oktatási intézményekkel való együttműködés célja, hogy a fiatalok megfelelő tudást és tapasztalatot szerezzenek, amelyet a régió gazdaságában kamatoztathatnak.

 

IMG_0598.jpg

Fotó: Jóna István

 

A folytatásban dr. Gróf Annamária, a Muravidéki Pedagógusok Egyesület ügyviteli titkára a szlovén kétnyelvű oktatási rendszerről tartott előadást.

Elhangzott, hogy az oktatási rendszer alapját a kétnyelvű intézmények képezik, amelyek óvodától középiskoláig minden szinten biztosítják mindkét nyelv oktatását. Az anyanyelvi és szlovén nyelvi oktatás párhuzamosan zajlik, az írás-olvasás tanítása pedig az anyanyelven történik. A rendszer célja, hogy a diákok mindkét nyelvet magas szinten elsajátítsák

A 2012-ben bevezetett párhuzamos oktatási rendszer lehetőséget biztosít arra, hogy a diákok egyszerre tanulják a magyar és a szlovén nyelvet, alkalmazkodva a családok és közösségek igényeihez. Szlovéniában jelenleg csak korlátozott számú felsőoktatási lehetőség érhető el magyar nyelven, ami problémát jelent a magyar nyelvű tanárok képzésében és visszaveti a kétnyelvű oktatás fenntarthatóságát.

Dr. Gróf Annamária hangsúlyozta a kétnyelvű oktatás és a kisebbségi jogok fontosságát, valamint a kulturális és nyelvi örökség megőrzésének kihívásait és lehetőségeit. Az oktatási rendszer továbbfejlesztése és a közösség aktív részvétele elengedhetetlen a magyar identitás fenntartásához Szlovéniában.

 

IMG_0636.jpg

 Fotó: Jóna István

 

Harmadikként a sorban a Lendvai Kétnyelvű Középiskola képzéseit Tomsic Tibor igazgatóhelyettes mutatta be. Az intézményben több tantárgybat magyar és szlovén nyelvű tankönyvekből tanulhatnak a diákok. Az intézményben 16 képzési területen zajlik oktatás a szakmunkásképzés, a szakközépiskolai képzés és a gimnáziumi képzés terén.

A folytatásban a Pannon Egyetem Zalaegerszegi Egyetemi Központot és képzési portfólióját Decsi Péter főigazgató mutatta be, kiemelve a két intézmény kapcsolódási pontjait a gazdaságtudományi és a műszaki képzési területen. A Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg dékánja, dr. Palányi Ildikó a gazdálkodási és menedzsment alapképzés mintatantervét mutatta be a jelenlévőknek.

A magyarországi - külön kiemelve a Zala vármegyei  - középfokú közoktatási intézményhálózatot Varga István, a Zalaegerszegi Tankerületi Központ szakmai vezetője mutatta be a résztvevőknek. A Muravidéki Magyar Ifjúsági Szervezet (MMISZ) működéséről és programjairól Bogar Patrik elnök adott tájékoztatást.

 

IMG_0597.jpg

Fotó: Jóna István

A program hivatalos részének zárásaként Jóna István, a Pannon Egyetem Zalaegerszegi Egyetemi Központ kommunikációs referensének vezetésével kerekasztal beszélgetés keretében keresték az intézmények kapcsolódási pontjait, a beiskolázási lehetőségek szélesítésének megoldásait, pályázatok, jó gyakorlatok, közös programok szervezését és megvalósítását. A rendezvény végén a résztvevők Lendva nevezetességeivel ismerkedtek, majd a Kétnyelvű Középiskola oktatótermeit tekintették meg.

A résztvevők reményei szerint a két térség közti aktív kapcsolat a rendezvény hatására és annak tapasztalataival felvértezve új lehetőségeket nyit a középiskolai és felsőoktatási intézmények közös partnerségében, munkahelyteremtésben, a fiatalok helyben maradásában.

 

A projektet az Európai Regionális Fejlesztési Alap finanszírozza a Szlovénia-Magyarország Interreg program keretében. / Projekt je sofinanciran iz sredstev Evropskega sklada za regionalni razvoj v okviru Interreg programa Slovenija-Madžarska.

 


 

Kíváncsi diákok és sok kérdés a második nyílt napunkon


Közeledik a felsőoktatási felvételi jelentkezési határideje (február 15.), így érthető, hogy sokan hallották meg a hívó szót és látogattak el szerdai nyílt napunkra. Az Innovációs és Tudásközpont földszinti előadója ezúttal is teljesen megtelt érdeklődőkkel.

 IMG_0896_copy.jpg

Fotó: Jóna István

 

A nyílt nap kezdetén rövid tájékoztatókon keresztül mutattuk be a Pannon Egyetem Zalaegerszegi Egyetemi Központ képzéseit, amelyeket Decsi Péter, a Zalaegerszegi Egyetemi Központ főigazgatója ismertetett. A felvételi ponthatárokról és intézményi többletpont lehetőségekről dr. Joó István, a Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg oktatási dékánhelyettese adott részletes tájékoztatást, majd dr. Utasi Anett, a Pannon Egyetem Duális Képzési Központ igazgatója tartott előadást a duális képzésről. A diákhitel lehetőségeiről Márkus Attila, a Diákhitel Központ regionális vezetője beszélt.

 

IMG_0909.jpg

Fotó: Jóna István

 

A rövid előadásokat követően az érdeklődők az aulában kialakított standoknál tájékozódhattak, és kérdéseket tehettek fel a képzésekről, illetve a duális képzés adta lehetőségekről. Emellett beszélgethettek a különböző hallgatói szervezetek képviselőivel és a duális partnercégekkel is.

Kérdés pedig bőven akadt, hiszen február 15-ig meg kell hozniuk a fiataloknak azt a nehéz döntést, hogy melyik felsőoktatási intézménybe és milyen képzésre jelentkezzenek.

Sokan érdeklődtek a műszaki képzéseink iránt, amelyek keretében mechatronikai mérnöki, gépészmérnöki és tesztmérnöki alapképzések várják a fiatalokat. A képzést bemutató standnál robotkarral, hőkamerával és 3D nyomtatóval ismerkedhettek az érdeklődők. A gazdaságtudományi képzések továbbra is népszerűek, és a gazdaságinformatikus alapképzésünk is több fiatal figyelmét felkeltette. Ez utóbbi standnál a VR technológiát próbálhatták ki a résztvevők.

 

IMG_0967.jpg

Fotó: Jóna István

 

Az épület előtt két gépkocsit is bemutattunk, amelyeken a méréstechnikát ismerhették meg a kíváncsi hallgatójelöltek. A nyílt napunkat ezúttal is egy Kampuszunkat bemutató körút zárta.

 

További médiamegjelenések: 

Zalai Hírlap - zaol.hu

Egerszegi Hírek - egerszegihirek.hu

Zalaegerszegi Televízió

GALÉRIA

 


 

Véget értek a záróvizsgák a zalaegerszegi kampuszon

A záróvizsgák utolsó napján a business coach szakirányú továbbképzési szakon végzős hallgatóink adtak számot tudásukról. A képzésen hét hallgatónk végzett, akik a dr. Palányi Ildikó, a Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg dékánja által vezetett bizottság előtt mutatták be szakdolgozatukat és válaszoltak a felmerülő kérdésekre.

A Pannon Egyetem Zalaegerszegi Egyetemi Központ záróvizsgáin összesen 51 hallgató tett sikeres záróvizsgát, és szerezte meg a felsőfokú képesítését jelentő oklevelét.

A végzett hallgatók a február 21-én megrendezésre kerülő diplomaátadó ünnepélyen vehetik majd át oklevelüket. 

 

IMG_9998.jpg

Fotó: Jóna István

 

Gratulálunk végzett hallgatóinknak!

 


 

Gazdaságtudományi területen folytatódtak a záróvizsgák

Csütörtökön a Pannon Egyetem Gazdálkodási Kar Zalaegerszegen működő képzéseken tanuló hallgatók tettek záróvizsgát.

Az Innovációs és Tudásközpontban két teremben zajlottak a záróvizsgák. A pénzügy és számvitel, valamint a gazdálkodási és menedzsment alapképzési szakokon egyaránt 8-8 hallgató állt a vizsgabizottságok elé, hogy számot adjon tudásáról.

A vizsgák során a hallgatók bemutatták szakdolgozati témájukat, majd tételhúzással fejezték be feleletüket. A két bizottságot dr. Palányi Ildikó, a Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg dékánja, valamint dr. Antal Anita egyetemi docens vezette.

Pénteken a Business Coach szakirányú továbbképzésen végzős hallgatók tesznek záróvizsgát.

 

IMG_9957_copy.jpg

Fotó: Jóna István

 


 

Elkezdődtek a záróvizsgák a Pannon Egyetem Zalaegerszegi Egyetemi Központjában

 

Hivatalosan is megkezdődtek a záróvizsgák a Pannon Egyetem Zalaegerszegi Egyetemi Központjában. Az őszi félév során összesen 53 hallgató tesz záróvizsgát, közülük ketten már előrehozottan teljesítették ezt a megmérettetést, hogy mesterképzésben folytathassák tanulmányaikat. Péntekig a felsőoktatási szakképzésen, alapképzésen, valamint levelező képzésen és szakirányú továbbképzésen végzett hallgatók teszik le záróvizsgájukat.

 

IMG_9931.jpg

Fotó: Jóna István

 

Szerdán három teremben zajlottak a záróvizsgák, ahol a gazdasági szakokon, gazdaságinformatikus szakon és a mérnökképzésben részt vett hallgatók adtak számot tudásukról az Innovációs és Tudásközpontban.

Decsi Péter, a Pannon Egyetem Zalaegerszegi Egyetemi Központ főigazgatója úgy véli a záróvizsgák nemcsak a tanulmányok lezárását jelentik, hanem egyben egy új szakmai életszakasz kezdőpontját is. Az idei záróvizsgák érdekessége, hogy az első gépészmérnöki alapképzési szakos hallgatók most végeznek Kampuszunkon.

A záróvizsgák különlegessége, hogy a bizottságokban az egyetem minősített oktatói mellett mindig helyet foglal egy külső vállalati partner is. Ez lehetőséget biztosít arra, hogy a hallgatók nemcsak az egyetemi közegből kapjanak visszajelzést, hanem a szakma gyakorlatában jártas szakemberek véleményét is megismerjék.

 

IMG_9885.jpg

Fotó: Jóna István

 

Dr. Palányi Ildikó, a Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg dékánja szerint az idei záróvizsgázók gyakorlatias tudással gazdagodtak. Az államvizsgákra gazdálkodási és menedzsment, illetve pénzügy és számvitel alapképzési szakon, valamint Business coach szakirányú továbbképzésen kerül sor.

„Bízunk benne, hogy a korábbi évek tapasztalatai alapján végzett hallgatóink gyorsan és sikeresen helyezkednek el a munkaerőpiacon” – fogalmazott dr. Palányi Ildikó.

A záróvizsgák csütörtökön és pénteken is folytatódnak.

 

További médiamegjelenések: 

Zalai Hírlap - zaol.hu

Egerszegi Hírek - egerszegihirek.hu

Zalaegerszegi Televízió

 


 

Előrehozott záróvizsgán adtak számot tudásukról a Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg végzős hallgatói

Hétfőn délelőtt két gazdálkodási és menedzsment alapképzési szakon tanuló hallgatónk, Jóna Rozina és Simán Annamária tett előrehozott záróvizsgát az Innovációs és Tudásközpont Tréningtermében a három főből álló záróvizsga-bizottság előtt. Mindkét hallgatónk kiváló eredménnyel szerezte meg közgazdász diplomáját.

A Zalaegerszegi Egyetemi Központ záróvizsgái január 15-én folytatódnak, amikor hallgatóink informatikai, gazdaságtudományi és mérnöki képzési területen adnak számot tudásukról alapképzési, felsőoktatási szakképzési és szakirányú továbbképzési szakokon.

 

IMG_9441.jpg

Fotó: Jóna István

 


 

Interjú Németh Kristóf mechatronikai mérnök hallgatóval

Kezdjük az elején, Kristóf! Mit lehet rólad tudni? Honnan jöttél, milyen előzményekkel érkeztél az egyetemre?

Zalalövőről származom, a Ganz Ábrahám Technikumban tanultam közlekedés üzemvitel-ellátó szakmán. Idén szeptemberben nyertem felvételt a mechatronikai mérnök szakra.

Eredetileg a mérnöki szakra jelentkeztél?

Igazából gazdálkodási-menedzsment szakra szerettem volna menni, logisztikai szakirányra. Sajnos az állami ponthatár túl magas volt, és az önköltséges lehetőséget nem jelöltem meg. Így kerültem a mérnöki szakra.

 

IMG_5516.jpg

Fotó: Jóna István


Mi vonzott eredetileg a logisztikához, ha a közlekedési szakon tanultál?

A Pannon Egyetemen van logisztikai specializáció, és nagyon szeretem a logisztikát. A szakmámhoz is kapcsolódik, és mindig is azt szerettem volna csinálni, amit igazán szeretek. Ha nem érdekelne a mérnöki szakma, vagy nem érezném magam komfortosan benne, nem csinálnám.

Honnan jött a logisztika iránti érdeklődésed?

Részben családi háttérből – az unokatestvérem is ezen a területen dolgozik –, de a tanáraim is nagy hatással voltak rám. Az órákon érdekesen mutatták be a logisztika összetettségét, és a szakmai versenyeken való részvételem is sokat segített abban, hogy beleszeressek ebbe a területbe.

Mesélj egy kicsit a versenyekről, ahol részt vettél!

Országos szakmai versenyen szerepeltem, ahol közlekedési szekcióban, közúti közlekedés területén első helyezést értem el, összetettben pedig harmadik lettem. Ez nagy eredmény volt számomra, mert 18 fő közül tudtam ilyen előkelő helyet szerezni.

Hogyan éled meg, hogy nem a tervezett képzés jött össze? Az egyetemi élet mégis csábított?

Igen, mindenképpen szerettem volna egyetemre menni, hogy fejlődjek, kapcsolatokat szerezzek és tapasztalatokat gyűjtsek. Tudtam, hogy emberileg is sokat fogok nyerni ezzel.

Zalaegerszegen maradni tudatos döntés volt részedről?

Igen, nekem Zalaegerszeg szívem csücske, és itt jobban érzem magam, mint egy nagyobb városban, mint például Budapest. Nem szeretem a nyüzsgést, és az itteni egyetemi környezet is sokkal közvetlenebb.

Hogyan értékeled az első félévedet?

Tanulmányilag kihívásokkal néztem szembe, mert korábban nem ilyen típusú tananyagot tanultam. Azonban a közösség nagyon segítőkész, és rengeteg programot szerveztek, amelyek közül szinte lehetetlen volt mindegyiken részt venni.

Mit tanácsolnál azoknak a fiataloknak, akik most döntenek az egyetemi jelentkezésükről? Mire figyeljenek oda?

Az érettségire mindenképp! Emellett látogassanak el nyílt napokra, hogy megismerjék az egyetemi életet. Fontos, hogy alaposan utánajárjanak a pontszámoknak és a különböző egyetemi kirendeltségek közötti eltéréseknek.

Mennyire ajánlod a Zalaegerszegi Egyetemi Központot?

Nagyon ajánlom. Itt is megvan minden lehetőség, amit egy nagyvárosi egyetem nyújthat, csak közvetlenebb formában. Az oktatók és a hallgatók között szoros kapcsolat alakulhat ki, ami szerintem egyedülálló előny.

A duális képzésről mi a véleményed?

Nagyon vonzó lehetőség, hiszen a hallgatók párhuzamosan tanulhatnak és dolgozhatnak. Ez nemcsak anyagilag segíti őket, hanem gyakorlati tapasztalatot is ad.

Aktív tagja lettél a közösségnek. Hogyan éled meg a pályaorientációs tevékenységeket?

Nagyon élvezem, hogy középiskolákba járhatok, és mesélhetek az egyetemi életről. Azt tapasztalom, hogy a diákok sokszor nem az oktatás minőségét nézik, hanem inkább a várost, ahol az egyetem található. Ez szerintem hiba, mert a kisebb egyetemek is ugyanolyan színvonalú oktatást kínálnak, mint a nagyobbak.

 

 Interjú: Jóna István


 

Interjú Bíró Dominik gépészmérnök hallgatóval

Dominik, mesélj egy kicsit magadról! Honnan érkeztél, és milyen középiskolából indultál el az egyetemi pályádon?

Zalaegerszegről jöttem, a Ganz Ábrahám Technikumból. Gépészetet tanultam, és miután végeztem, maradtam még egy évet a technikusi képzésen. Ez nagyon hasznos volt, főleg azoknak, akik gépészmérnöki szakra készültek, mert a technikusi év során sok gyakorlati és elméleti tudást szerezhettünk, amit az egyetemen is kamatoztatni lehetett.

 IMG_3552.jpg

Fotó: Jóna István

Ezek szerint a technikusi év nagy előnyt jelentett?

Igen, abszolút. Bár voltak gyakorlati órák is, igazán az elméleti alapokban volt nagy szerepe. Rengeteget tanultunk, és ez segített az egyetem kezdeti időszakában is. Azok a gyakorlatias dolgok, amelyeket ott tanultunk, itt, az egyetemen is előkerülnek.

Miért választottad a gépészetet középiskolában? Már gyerekkorodban is érdekelt ez a terület?

Nálam ez fordítva történt. Először bekerültem a gépészetre, és közben kezdett el egyre jobban érdekelni. Persze gyerekkoromban is szerelgettem, bütyköltem ezt-azt, de nem olyan szinten, mint később. A technikusi év viszont igazán ráerősített erre a szakmai érdeklődésre. Akkor értettem meg, hogy a gépészet nemcsak helyben, hanem globálisan is keresett szakma. Bárhol a világban hasznosítható, és ez nagyon motivált.

Tehát már középiskolásként is tudtad, hogy egyetemre szeretnél menni?

Igen, evidens volt számomra. Bár nem jöttem túl fényes bizonyítvánnyal általános iskolából, a középiskolában már tudatosabban terveztem. Kilencedik-tizedik osztály környékén az ember már jobban látja, merre tart, és képes irányt váltani, ha szükséges. Én is akkor döntöttem el, hogy továbbtanulok.

Miért a Zalaegerszegi Egyetemi Központot választottad?

Több okból is. Egyrészt helyben van, másrészt a középiskolai tanáraink közül néhányan itt is oktatnak, így volt némi rálátásunk, hogy mire számíthatunk. Amikor jelentkeztünk, a gépészmérnöki szak akkor indult először. Ez nagy előny volt számunkra, mert mechatronikai képzés már létezett, de a gépészet közelebb állt hozzánk. Az is sokat számított, hogy családiasabb a légkör, és ha problémánk van, könnyebb segítséget kérni.

Az első félévek nehezek voltak?

Az elején azért küzdelmes volt. Például matematikából és fizikából sokat kellett dolgozni, hogy felvegyük a tempót. De azok, akik a gimnáziumból jöttek, nehezebb helyzetben voltak, mert nekik még a szakmai alapokat is fel kellett zárkóztatniuk. Nekünk a középiskolai gépészeti alapok miatt talán könnyebb volt, bár az egyetemi lét teljesen más. Idő kellett, hogy belerázódjunk, de fél évről fél évre magabiztosabbá váltunk.

Dominik, gondolkodtál a duális képzés lehetőségén, amikor elkezdted az egyetemet?

Igen, eszembe jutott, de őszintén szólva nem kaptunk elég információt arról, hogy pontosan mit is jelent a duális képzés. Középiskolában nem volt gyakorlatunk olyan formában, hogy például egy hétig a suliban, egy hétig a gyakorlati helyen legyünk. Amikor idejöttünk, hallomások alapján kellett döntenünk. Úgy gondoltam, hogy először a tanulmányokra koncentrálok, és majd meglátjuk, hogyan alakulnak a dolgok. Nem éreztem, hogy egyértelműen a duális képzés lenne a jó választás számomra.

A kapcsolatépítésre így is volt lehetőséged?

Igen, szerencsére sok lehetőséget kaptunk erre. Az oktatóink nagy segítséget nyújtottak, például gyárlátogatásokat szerveztek, amelyek során beleláthattunk a szakmába. Nagyon fontos a kapcsolatépítés, és hálás vagyok azért, hogy zalaegerszegi és környékbeli cégekkel is sikerült jó kapcsolatokat kialakítanom. A kötelező nyári szakmai gyakorlatot is egy zalaegerszegi cégnél töltöttem, és ez az időszak igazán megmutatta, milyen egy mérnök munkája a gyakorlatban. Az ember ilyenkor érti meg igazán, hogy mit is jelent a szakmája.

Hogyan sikerült egyensúlyban tartani a tanulást és a szabadidőt az egyetemi évek alatt?

Ez emberfüggő, de szerintem nagyon fontos megtalálni a középutat. A tanulás az első, ezt mindig szem előtt tartottam. Ha elvégeztem a kötelező feladataimat, akkor utána jöhetett a szabadidő. Például fociztam is egy ideig, de az egyetem miatt ezt végül abbahagytam. Egyszerűen nem fért bele minden, és a tanulmányokra kellett helyeznem a hangsúlyt. Ezt jó tanácsként tudom mondani mindenkinek: ha teljesítetted a kötelességeidet, utána élvezheted a szabadidőt, de mindig a tanulás legyen az első.

Mik a terveid a diploma után? Tanulnál tovább, vagy inkább a munkára koncentrálnál?

Mindkettőt szeretném. Dolgozni akarok, hogy szakmai tapasztalatot szerezzek, ugyanakkor párhuzamosan a mesterdiplomát is el szeretném végezni. Azt gondolom, hogy fontos a tanulás és a munka megfelelő egyensúlya.

 Mit üzennél azoknak, akik most gondolkodnak a mérnöki pálya választásán, és esetleg a Zalaegerszegi Egyetemi Központot fontolgatják?

A legfontosabb, hogy határozzák el magukat, és tegyenek meg mindent azért, hogy megszerezzék az alaptudást. Az oktatás itt, Zalaegerszegen kimagasló színvonalú. Az oktatók minden szükséges tudást átadnak, de a sikerhez neked is sok munkát kell belefektetned. Egy kis egyetem előnye, hogy itt nem csak egy Neptun-kód vagy, hanem ismernek téged, figyelnek rád, és sokkal közvetlenebb a légkör. Ha környékbeli diák vagy, mindenképp ajánlom a Zalaegerszegi Egyetemi Központot. Nem csak a szakmai tudást kapod meg, de számos lehetőség van duális képzésre is, ahol céges gyakorlatot szerezhetsz. Az egyetemen rengeteg támogatást kapsz, de a kapcsolatok építése már rajtad múlik. Ez az egyik legfontosabb dolog, ami nagyban megkönnyíti a pályakezdő időszakot.

 

 Interjú: Jóna István


 

Interjú Horváth Fannival, a Pannon Egyetem Zalaegerszegi Kampuszának gazdálkodási és menedzsment szakos hallgatójával

Fanni, hogy jött neked ez a pénzügyi vonal? Már középiskolában is erre készültél?

Már általános iskolás koromban eldöntöttem, hogy közgazdász szeretnék lenni. Ennek érdekében a zalaegerszegi Csány László Technikumban folytattam tanulmányaimat. Körülbelül 14 éves korom óta célirányosan tanulom ezt a szakmát, és középiskolában egyértelművé vált számomra, hogy ezen a területen szeretnék maradni. Végül a Pannon Egyetem zalaegerszegi képzését választottam, részben azért, mert itt születtem, és helyben elérhető volt, másrészt a duális képzés lehetősége döntött.

IMG_5987.jpg

Fotó: Jóna István

 

Mi fogott meg a közgazdász szakmában ilyen fiatalon? Mi az, ami általános iskolás korod óta motivál?

Mindig is nagy kedvencem volt a matematika, és szerettem volna pénzügyekkel foglalkozni. A nagymamám is közgazdász volt, de a legnagyobb hatást az egyik unokatestvérem gyakorolta rám, aki szintén a Csányban tanult, majd a Pannon Egyetemre jött. Így egyszer csak azon kaptam magam, hogy én is ezen az úton haladok, és eldöntöttem, hogy közgazdász leszek.

Már a harmadik év második felét írjátok. Kikristályosodott már benned, hogy melyik szakterület áll hozzád a legközelebb?

Nagyjából igen, bár sokáig változott bennem, hogy pontosan mit is szeretnék csinálni. Mostanra egyértelművé vált, hogy elemző területen szeretnék elhelyezkedni: például kontrollerként vagy közgazdasági elemzőként. Ugyanakkor a tudományos pályát sem vetem el.

Aktív tagja vagy az egyetemi közösségnek: MKT, TDK és számos program. Hogyan indult ez nálad?

Az MKT-val (Magyar Közgazdasági Társaság) egy nyílt napon ismerkedtem meg középiskolás koromban. Egy kerekasztal-beszélgetés során hallottam róluk, és rögtön megtetszett, hogy egy ilyen ifjúsági szervezet foglalkozik a szakma népszerűsítésével és a tudás elmélyítésével. A Tudományos Diákköri Konferenciával (TDK) pedig az egyetemen találkoztam először. Egy véletlen folytán hallgattam végig az erről szóló tájékoztatót, és nagyon megtetszett, hogy egy saját témában elmélyülhetek, és szakmai versenyeken is részt vehetek. Azóta már négy TDK-dolgozatom készült el: három saját és egy társszerzős.

Pályaorientációs eseményeken is rendszeresen részt veszel. Miért tartod ezt fontosnak?

Szerintem a legfontosabb az, hogy a középiskolásoknak a valódi egyetemi életet mutassuk meg, hiszen az általános leírásokat, képzési információkat bárhol elérhetik. Az igazi egyetemi élményeket viszont csak személyesen lehet átadni. Nagyon szeretek középiskolákba járni, mert úgy érzem, hitelesen tudom megmutatni, mennyi lehetőség van akár itt, a zalaegerszegi kampuszon is.

A duális képzésről is beszéljünk! Hogyan lehet összeegyeztetni a tanulást és a munkát?

Ez szerintem csak akarás kérdése. Az egyetem biztosít egy napot a héten, amikor csak a munkára kell koncentrálni. Persze szükség van jó időbeosztásra, hiszen néha áldozatot kell hozni: egy-egy estét tanulással tölteni a munka mellett. Ugyanakkor a duális képzés előnyei messze felülmúlják ezeket a nehézségeket.

Mit üzennél a középiskolásoknak, akik februárban jelentkeznek majd az egyetemekre? Mire figyeljenek?

Azt tanácsolom, hogy nézzék meg részletesen a tantervet és a tantárgyakat, mert ezekből látják majd, pontosan mit is fognak tanulni az adott szakon. Emellett keressenek olyan egyetemet, ahol aktív közösségi élet van, és lehet csatlakozni szakmai szervezetekhez vagy a HÖK-höz. Az ilyen programok nagyban hozzájárulnak a személyes fejlődésükhöz.

 

Interjú: Jóna István


 

Fókuszban az időmenedzsment - Előadás a Pannon Egyetem Ajka Kampuszán

Dr. Palányi Ildikó egyetemi docens, a Pannon Egyetem Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg dékánja 2024. december 9-én  "Az idő fogságában, avagy mit tehetünk ellene..." címmel tartott előadást a Pannon Egyetem Ajka Kampuszán.  Az előadást Dr. Gelencsér András akadémikus, a VEAB elnöke nyitotta meg. A megjelentek megismerhették az időgazdálkodás fontosságát, logikai keretét, továbbá sok praktikus ismeretet kaptak ahhoz, hogy a  jövőben az idejükkel hatékonyabban tudjanak gazdálkodni. Köszönjük a meghívást a szervezőknek.

 

b62ed166-dd39-42f6-860b-385fb426b05d_copy.jpg

 


 

Adventi kirándulás - Közös élményszerzés Horvátországban


Hagyomány Kampuszunkon, hogy egy csoportos, buszos kirándulás keretében ellátogatunk advent idején a közeli országok valamelyikébe, ahol a helyi látványosságok mellett az adventi vásárokat is megcsodáljuk.

 

IMG_5154.jpg

 

Idén Horváth Fanni és Havranek Evelin harmadéves hallgatóink, valamint Szabó Péter kommunikációs referens szervezésében a horvátországi Varasd és a főváros, Zágráb felé vettük az irányt.

A magyar határtól nem messze, a Dráva menti Varasd történelmi városa ünneplőbe öltöztetett külsővel és történelmi hangulattal várta csapatunkat. A szabad program mellett megtekintettük a középkori várat, amely a 16. század végén az Erdődy családé lett, és a barokk korra jellemző vonásokat vett fel. Rövid városnéző séta és finom adventi italok elfogyasztása után indultunk Zágráb városába.

 

IMG_20241207_132804.jpg

 

A vásár a főtérnek számító Jelasics téren került kialakításra, amely az elmúlt években többször is elnyerte Európa legjobb karácsonyi vásárának címét. A téren számos bódéban kínálták az árusok a helyi kézműves termékeket, édességeket és italokat. A téren található szökőkútnál felállított hatalmas adventi koszorúnál sokan megálltak, hogy készítsenek egy képet vagy szelfit. Izgalmas volt látni, hogy a forgalmas közúti csomópontban található rendezvényre a csodálatosan feldíszített Merry Christmas villamost maga a Mikulás vezette.

A kirándulás kellemes élményt jelentett a résztvevők számára, akik a hazafelé vezető úton újabb úti célokat ajánlottak a szervezőknek.

 


 

Gazdasági fórumot tartottak

 

2024. december 12-én, csütörtökön gazdasági fórumot tartottak a zalaegerszegi Mindszentyneumban, amelyet a West Hungary Projekt szervezett. A rendezvényen a zalai gazdasági élet szereplői, egyetemi hallgatók és közéleti személyiségek vettek részt. Az előadások és a kerekasztal-beszélgetés középpontjában a pénzügyi szektor kihívásai, a mesterséges intelligencia térnyerése és a munkaerőpiaci helyzet állt.

 

470209052_2679773465561422_6128180256386552436_n.jpg

 Fotó: Katona Tibor

 

A tanácskozás célja ezúttal is az volt, hogy a gazdasági szereplők, döntéshozók, érdekképviseletek, oktatási intézmények és a tudományos szféra összehangolják a régiós terveket.  Szajlai Csaba, a Világgazdaság vezető elemzője szerint szükség van a rendszeres gazdaságpolitikai fórumokra, valamint a kapcsolatok kiépítésére és folyamatos megerősítésére. 

A gazdasági fórum résztvevőit Vigh László országgyűlési képviselő köszöntötte. Beszédében Zalaegerszeg dinamikus fejlődését méltatta, amely révén a várost országszerte a gazdaságfejlesztés éllovasaként említik. Kiemelte a járműipari tesztpálya vonzerejét, amely több jelentős külföldi vállalatot is idevonzott. A tesztpálya új munkahelyeket teremtett, miközben a naprakész tudományos és technikai ismereteket igénylő megrendelések is inspirálóan hatnak – a járműipar jövője Zalaegerszegen formálódik, tette hozzá.

A West Hungary Projekt fórumán Misik Gábor, az MBH Bank középvállalati régióvezetője a pénzügyi szektor kihívásairól és új trendjeiről tartott előadást. Ezt követően a mesterséges intelligencia gazdasági szerepét tárgyaló előadás hangzott el, amelyben Prof. Dr. Báger Gusztáv, a Magyar Nemzeti Bank elnöki főtanácsadója és a Pázmány Péter Katolikus Egyetem professor emeritusa a lehetőségek mellett a kihívásokra is rámutatott.

Szalai Piroska, a Nemzet Közszolgálati Egyetem Gazdaság és Versenyképesség Kutatóintézete munkatársa a munkaerőpiaci trendeket és a zalai helyzetképet elemezte.

 

470205907_2679774548894647_8976923612925085772_n.jpg

 Fotó: Katona Tibor

 

Az előadásokat a gazdaságélénkítés gyakorlati feladatait tárgyaló kerekasztal beszélgetés követte, melyen részt vett több zalai vállalkozás vezetője, valamint dr. Csanádi Ágnes PhD, a Pannon Egyetem Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg egyetemi docense. A Pannon Egyetem Zalaegerszegi Egyetemi Központjának képviseletében Ladányi Ibolya Otília, mb. főigazgató-helyettes vett részt a rendezvényen. 

 


 

LIM Konferencia - Hallgatóink sikeres konferencia szereplése

 

Büszkén számolhatunk be arról, hogy a Pannon Egyetem Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg két hallgatója, Horváth Fanni és Havranek Evelin (gazdálkodási és menedzsment alapszak, 3. évfolyam) sikeresen szerepelt a Budapesti Gazdasági Egyetem Pénzügyi és Számviteli Karának Gazdaságinformatikai Tanszéke által meghirdetett „Logisztika – Informatika – Menedzsment (2024)” című Nemzetközi Tudományos Konferencián, mely 2024. december 05-06. között került megrendezésre Budapesten, az UniZone BGE Hallgatói Centrumban.

 

IMG_20241205_120509.jpg

 

A hallgatók három TDK pályamunkájuk eredményeiből tartottak előadásokat, melyeket a résztvevők nagy érdeklődéssel és elismeréssel fogadtak. A részvétel lehetővé tette, hogy elinduljon a hallgatók publikációs tevékenysége is, ugyanis a konferencia előadásairól készült teljes anyaga ISBN számmal ellátott konferenciakötetben jelennek meg.

Köszönjük a résztvevő hallgatóknak, Horváth Fanninak és Havranek Evelinnek a kitartó munkát, szorgalmat, elkötelezett hozzáállást, Karunk jó hírnevének öregbítését, s hogy példájukkal érzékeltették a mentorálási tevékenység hatékonyságát.

 

IMG_20241205_151911.jpg

 

Köszönjük a felhívás eljuttatását, a konferenciára történő befogadást, támogatást Balázsné dr. Lendvai Mariettának PhD, főiskolai docens, mentor-vállalkozásfejlesztés mesterképzés (Budapesti Gazdasági Egyetem, Menedzsment és Vállalkozás Tanszék), és köszönetet mondunk dr. Antal Anitának PhD (egyetemi docens, Pannon Egyetem Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg, Pénzügy és Gazdálkodás Tanszék) a dolgozatok témavezetéséért, a hallgatók felkészítéséért és mentorálásáért.


 

A PEZEK csapat maratoni sikere a veszprémi Mikulás Kupán

December 6-án Veszprémben rendezték a hagyományos Mikulás Kupa ergométeres evezős versenyt. Az idei évben a Pannon Egyetem Zalaegerszegi Egyetemi Központ (PEZEK) hallgatóiból álló csapat is nevezett a maratoni távra. A PEZEK legénysége fantasztikus eredményt ért el és három órán belül, pontosabban 2 óra 58 perc 37 másodperc alatt sikerült teljesíteniük a 42,195 kilométeres távot.

csapatkép.jpg

 

A négyfős zalaegerszegi csapat – Horváth Szabolcs, Kovács Máté, Schey Máté és Bella Dániel – a veszprémi gépészmérnök hallgatóval, Both Botonddal kiegészülve állt rajthoz.

A verseny során a maratoni váltóból a csapattagok az alábbi arányban osztották el a kilométereket:

Schey Máté: 10 km
Both Botond: 9 km
Bella Dániel: 8,5 km
Kovács Máté: 8 km
Horváth Szabolcs: 6,5 km

A csapat nagyszerű hangulatban teljesítette a kihívást, és este az alvással sem volt gondja senkinek. Távozáskor megígérték a szervezőknek, hogy jövőre újra részt vesznek a versenyen.

Gratulálunk az elért eredményekhez és további sportsikereket kívánunk!

 


 

Interreg-ATHU_DIGAP_Standard_medium_copy.png

 

 

 

 

 

 

Egyeztettek a „Generációkon átívelő akadálymentesség a digitalizációban a nők körében” projekt partnerei

Hétfőn délelőtt került sor a „Generációkon átívelő akadálymentesség a digitalizációban a nők körében” című, ATHU-0200079 azonosítójú osztrák-magyar határon átnyúló projekt konzorciumi partnereinek egyeztetésére. A megbeszélés során a résztvevők véglegesítették a projekt kommunikációs tervének időbeli ütemezését és megvitatták a következő időszak feladatait. Az egyeztetés kiemelt témája a projekt céljainak megvalósításához szükséges kérdőíves kutatás elindítása volt, amely a kutatás alapját képezi.


IMG_5470.jpg

Fotó: Jóna István

A projekt keretében Graz, Kelet-Stájerország és Zala Vármegye női lakosságának digitális kompetenciáit és digitális önvédelmi képességeit elemzik korcsoportonként. Az adatgyűjtés során mindkét régióban 250-250 fő bevonásával történik a lekérdezés, melynek eredményeit egy tanulmánykötetben foglalják össze.

A Zala vármegyében folyó lekérdezéseket kérdezőbiztosok végzik, akik számára Nagyné Dr. Halász Zsuzsanna, digitális tematikus szakértő szakmai felkészítést biztosít és a Zala Vármegyei Önkormányzat munkatársai is részesülnek ebben a képzésben. Az osztrák régióban is párhuzamosan zajlanak hasonló tevékenységek.

A projekt célja, hogy hozzájáruljon a nők digitális kompetenciáinak fejlesztéséhez és a digitális önvédelem megerősítéséhez a két régióban, támogatva ezzel a generációkon átívelő akadálymentességet a digitalizációban.

 

Bővebb információ a DIGAP pályázatról elérhető IDE KATTINTVA.


 

„Én is szÉP vagyok!” – Élményfotózás Kampuszunkon a fogyatékos emberek világnapja alkalmából

 

A Mozgássérültek és Fogyatékkal Élők Egyesülete (MOFE) immár hetedik alkalommal szervezte meg az „Én is szÉP vagyok!” elnevezésű élménynapját a fogyatékos emberek világnapja alkalmából. A rendezvénynek a Pannon Egyetem Zalaegerszegi Egyetemi Központja adott otthont, ahol több mint nyolcvanan élvezhették a különleges programot az Infocentrum Nagyelőadójában.

IMG_4782.jpg

 Fotó: Jóna István

 

A rendezvény elején Decsi Péter, a Zalaegerszegi Egyetemi Központ főigazgatója köszöntötte a résztvevőket. Hangsúlyozta, hogy az egyetem számára kiemelten fontos a társadalmi érzékenyítés és a hallgatók figyelmének felhívása az eltérő életminőségű emberek támogatására.

Tóth Ágnes, a MOFE elnöke elmondta, hogy az esemény 2016-ban indult, és azóta is egyedi kezdeményezésként szolgál az országban. - Minden emberre egyenrangú félként kell tekinteni, az élmények nekik is járnak. - hangsúlyozta Tóth Ágnes.

A programon a résztvevők teljes átalakuláson mentek keresztül, stílustanácsadók, fodrászok, sminkesek, manikűrösök és kozmetikusok segítségével. A cél az volt, hogy mindenki szépnek és különlegesnek érezze magát, miközben egy emlékezetes napot tölthettek el együtt. Az átalakulásokat egy ünnepi háttér előtt fotósok örökítették meg. A rendezvényre elfogadták a meghívást a Zalakerámia ZTE KK férfi kosárlabda csapatának játékosai is, akikkel örömmel fotózkodtak a résztvevők.

 

IMG_4800.jpg

Fotó: Jóna István

 

Az eseményt tovább színesítette a Mikulás látogatása, aki ajándékokkal lepte meg a jelenlévőket. A szervezők vendéglátással és meglepetésekkel is készültek, hogy a résztvevők számára a lehető legkellemesebb legyen az élmény.

A „Én is szÉP vagyok!” program idén is bizonyította, hogy egy kis odafigyeléssel és törődéssel mekkora örömet lehet szerezni, miközben erősítjük a társadalmi elfogadást és az egyenrangúságot.

 


 

Hallgatónk sikere a Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencián

 

VMTDK_Németh_Klaudia.jpgNémeth Klaudia a  Pannon Egyetem Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg  4. évfolyamos gazdálkodási és menedzsment szakos hallgatója első helyezést ért el a 2024. november 28. és dec. 1. között megrendezett Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia Társadalomtudományok 2. szekciójában. 

Kutatása, amelyet a konferencián bemutatott "A VÁLLALATOK SZEREPE A MUNKAERŐ FOLYAMATOS FEJLESZTÉSÉBEN ÉS NAPRAKÉSZEN TARTÁSÁBAN" témakörében készült. 

Konzulense Tóth Szilvia HR vezető (IMS Connector System Kft.) és Dr. Palányi Ildikó egyetemi docens voltak.


Szívből gratulálunk hallgatónknak a sikeres szerepléshez és további sikereket kívánunk!


 

Tüske Bence nyerte a IV. ZEK Darts Házibajnokságot

A 2024/2025-ös tanév első félévében ismét megrendezte a Zalai Egyetemi Sportegyesület a ZEK Darts Házibajnokságot, amely ezúttal már a negyedik volt. A két hónapon át tartó verseny ezúttal is szép számú nevezővel, 18 fővel vette kezdetét. A kollégiumi dühöngő mellett immár új helyszínen, a kampusz "A" épületének emeletén, kiváló körülmények között zajlottak a mérkőzések.

942e070d-985d-4161-aad9-36660ce743c9.jpg

Fotó: Jóna István

A játékosok között jelenlegi és korábbi hallgatók, valamint dolgozók is szerepeltek. A 18 főt három, egyenként hatfős csoportba sorsoltuk, ahonnan az első négy versenyző jutott tovább a második csoportkörbe. Itt négy háromfős csoportot alakítottunk ki, ahol figyelembe vettük az első csoportkörben elért helyezéseket, így az erősorrend alapján kerültek a továbbjutók a csoportokba.

Innen a csoportok első két helyezettje került a bajnokság nyolcas döntőjébe, amelyet november 26-án este rendeztünk. A verseny végső szakaszába Bacsi Szilárd, Bella Dániel, Boronyák Ádám, Gergály Szabolcs, Tüske Bence, Elekes Péter, Rigó Ádám és Pápai Márk jutott be.

 

Névtelen_terv_1.png

Fotó: Jóna István

Itt már a negyeddöntőktől kezdődően, egyenes kieséses rendszerben mérkőztek meg a résztvevők, hogy eldöntsék, ki legyen a IV. ZEK Darts Házibajnokság végső győztese. Az oldott hangulatú estén nem volt hiány izgalmas mérkőzésekben, szép megoldásokban, magas kiszállókban és 180-akban sem, valamint meglepetések is akadtak. A harmadik helyről döntő bronzmeccsen Bacsi Szilárd győzött az első házibajnokságán szereplő Rigó Ádám ellen, 7–5 arányban.

A döntőben Boronyák Ádám és Tüske Bence találkozott egymással. Ez a mérkőzés Tüske Bence 7–3-as győzelmével zárult, így ő lett a IV. ZEK Darts Házibajnokság bajnoka.

Gratulálunk minden helyezettnek és résztvevőnek! A tavaszi félévben folytatjuk!

 


 

Két kutatónk is előadott az V. Vállalkozáskutatási Konferencián

Két kutatónk is előadott a november 21-22. között Budapesten, a Mathias Corvinus Collegium szevezésében megrendezésre került, V. Vállalkozáskutatási Konferencia, a „Vállalati működés, vállalati válság" szekciójában.

 

FEJES Judit MSc - Dr. habil KATITS Etelka PhD
A VÁLLALATI CSŐDELŐREJELZÉS HELYETT VAGY MELLETT?
Alternatív pénzügyi korai figyelmeztető rendszer alkalmazása a látens és kifejlett válságban

 

prezentacio.png



A kutatás célja és kérdései

Cél: Az alternatív pénzügyi korai figyelmeztető rendszer (Early Warning Systems=EWS) alkalmazásának bemutatása vállalati látens és kifejlett válságokban, különös tekintettel a mesterséges intelligencia (Artificial Intelligence=AI) és az SMESBJ okosapplikáció integrációjára.

Kutatási kérdés: A pénzügyi elemzésből hogyan lehet meghatározni a korai figyelmeztető jeleket? Miért végezzünk jelzés- és okfeltáró kutatást? A pénzügyi korai figyelmeztető és előrejelző rendszer négy generációja hogyan és miben segíti a vezetők preventív és proaktív menedzselési munkáját?


Elméleti háttér

 Az 1960-as évektől kezdve a modern vállalati pénzügyek erőteljesen támogatják az aktuális céges gyakorlatot. A vállalati vezetők életszakaszokra igazított pénzügyi irányítás és kontroll nélkül nem képesek hatékonyan kezelni a külső változásokat (Maiid et al, 2019; Settembre.-Blundo et al, 2021) annak érdekében, hogy elkerüljék a kudarcot. Akár a válság, akár az ebből történő sikeres fordulatok a vállalatok életciklusának alapvető, természetes és veleszületett állomásai (Adizes, 2023; Katits, 2002; Katits, Pogátsa, & Zsupanekné, Palányi, 2018; Wruck, 1990). 

Chowdhury elsőként kapcsolta össze 2002-ben a fordulat kutatást az életciklus megközelítésekkel. A vállalati turnaround pénzügyek az életciklus pénzügyekből, a válság szakaszához kapcsolódik, különösen a fejlődő és látens válság, valamint a kifejlett, de még az uralható válság szakaszának a teoretikus, de legfőképpen praktikus ismeretanyagát öleli fel.

A fenntartható vállalati pénzügyek témái bármely életszakaszhoz kapcsolódhatnak, de egy egészen más, globális és holisztikus szemléletet feltételeznek, amelyek a másik két szakterületre nem jellemzőek.

A saját fejlesztésű SMESBJ okosapplikáció és az AI-vezérelt pénzügyi EWS rendszer felöleli az említett három modern vállalati pénzügyi szakterület módszertanát.

A pénzügyi EWS rendszerek evolúciója az 1920-as évektől napjainkig terjed, bemutatva, hogyan alkalmazkodtak ezek a rendszerek a változó gazdasági környezethez és technológiai innovációkhoz. A korai rendszerek még meglehetősen egyszerűek voltak, és főként a csődkockázat csökkentésére irányultak (Beaver, 1966). A pénzügyi EWS rendszerek a csődelőrejelző modellek fejlesztéséből erednek (Altman, 1968; Ohlson, 1980), majd megjelennek az első szoftveralapú EWS rendszerek (Altman, 1993).

Az 1997-től kezdődő válságok sora egészen napjainkig rávilágított az EWS rendszerek szükségességére. A 2000-es évek elejétől az AI alkalmazása lehetővé tette a valós idejű adatok elemzését is, ami különösen fontos volt a gyorsan változó gazdasági környezetben (Li, 2023).

A vállalati pénzügyi EWS rendszerek egy olyan terület, ahol az AI alkalmazása jelentős innovációt eredményezett. A hagyományos pénzügyi EWS modellek az AI-alapú rendszerekkel kombinálva jelentősen javíthatók, különösen a prediktív pontosság és a megbízhatóság terén (Cheng et al, 2023; Kureljusic & Karger, 2023).

Az utóbbi években a pénzügyi EWS rendszerek tovább fejlődtek. Wang (2022) szerint a big data és az IoT (Internet of Things) alapú rendszerek képesek valós idejű figyelmeztetéseket generálni, amelyek kritikusak a pénzügyi válságok gyors kezeléséhez.

Az AI alkalmazása lehetővé teszi a vállalatok jobb felkészülését a pénzügyi instabilitásra és a hatékonyabb reagálást a gazdasági változásokra (Ding, 2015).


Módszertan

Vállalati eset- és szituáció elemzése, valamint esettanulmány feldolgozás lépései szerint építjük fel a prezentációt. Bemutatjuk a vizsgált vállalat működési közegét. SMESBJ okosapplikációval pénzügyi elemzést és diagnózist készítünk, jelzés- és okfeltáró kutatást végzünk. Ezután meghatározzuk a megoldási útvonalakat, ezeket értékeljük, és kiválasztjuk a leghatékonyabb megoldást. Végül a körülmények és feltételek megadása szükséges a megvalósítása érdekében.


Eredmények

Az SMESBJ okosapplikáció és az AI-alapú pénzügyi EWS rendszerek gyorsabbak, pontosabbak és hatékonyabbak, mint a hagyományos statisztikai modellek.  

- Növelik a vállalati működés biztonságát és a vezetők döntéshozatalának pontosságát, ezáltal növelve a versenyelőnyt, beleértve a gyorsabb és pontosabb válságelőrejelzést.

- Növelik a vállalatok felkészültségét és képességét a válságok hatékony kezelésére, valamint támogatja a preventív és proaktív menedzsmentet.

- Növelik a prediktív pontosságot, csökkentik a téves riasztások arányát.

Az alternatív pénzügyi EWS rendszerek alkalmazása szükségszerű a vállalati preventív, reorganizációs és reaktív turnaround menedzselésben, különösen az AI, big data és IoT technológiák integrációjának köszönhetően.

Az SMESBJ okosapplikáció lehetőséget biztosít a vállalatoknak abban, hogy az EWS rendszereket saját igényeikhez és működési környezetükhöz igazítsák.

 


 

Könyvmegjelenés - Vállalati turnaround pénzügyek 

kotet.pngMegjelent a Pannon Egyetem Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg (GKZ) tudományos dékánhelyettesének, Dr. habil KATITS Etelka PhD kutatónak újabb könyve az Akadémiai Kiadó open access MeRSZ kiadványban, melynek címe "VÁLLALATI TURNAROUND PÉNZÜGYEK a fordulatkezelési kutatások tükrében a fenntartható gazdálkodás érdekében". 

A 4. társszerzős fejezetet a Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg öt kutatója írta:
Dr. habil Katits Etelka PhD, Dr. Palányi Ildikó PhD, Dr. Antal Anita PhD, Dr. Csanádi Ágnes PhD és Márkus Mónika - Az Adizes életciklus modell a jelzés- és okfeltáró kutatás tükrében címmel

A kötetről bővebb információ az alábbi linken olvasható: https://mersz.hu/kiadvany/1261/info/

A kötet megjelenéséhez szívből gratulálunk oktató-kutató kollégáinknak!



 

Hallgatói siker az informatika területén - Második helyezést ért el a PE ZEK csapata 

Nemcsak a sportban brillíroznak a PE ZEK hallgatói, most az informatikai tehetségüket is megcsillogtatták. A Védelmi Innovációs Kutatóintézet "VIKI XR HCI HACKATHON 2024" versenyén, ahol az ország legjobbjai mérkőztek meg, a Pannon Egyetem Zalaegerszegi Egyetemi Központ színeiben induló csapat második helyezést ért el.

462645609_560231780082720_8501259066780946740_n.jpg

 

A csapat tagjai: Németh Krisztián (csapatkapitány), Radics Xénia, Varga Boglárka, Varga Marcell és Szabó Péter

Felkészítő oktatók: Dr. Szűcs Judit és Dr. Guzsvinecz Tibor

Szívből gratulálunk a hallgatóknak a fantasztikus teljesítményhez, és hatalmas köszönet a mentoroknak, akik nélkül ez nem valósulhatott volna meg!

Külön köszönet a Pannon Egyetem Műszaki Informatikai Kar és a Pannon Egyetem Mérnöki Kar támogatásáért! 

PE ZEK, csak így tovább! 


 

Nyílt Nap a Zalaegerszegi Egyetemi Központban


A felvételi előtt álló középiskolás diákokat várták a Pannon Egyetem Zalaegerszegi Egyetemi Központ nyílt napjára. Az egész délelőttöt átölelő program célja a Pannon Egyetem Zalaegerszegen elérhető képzéseinek bemutatása volt.

IMG_3423.jpg

Fotó: Jóna István

 

Az Innovációs és Tudásközpont földszinti előadójában Decsi Péter főigazgató köszöntötte a középiskolásokat és szüleiket, akik szinte teljesen megtöltötték a termet. A fiatalok tájékoztatást kaptak az Egyetemi Központ képzéseiről, úgymint a gazdasági, műszaki és informatikai területekről.

A gazdasági képzéseket dr. Palányi Ildikó, a Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg dékánja mutatta be, míg a műszaki képzésekről Decsi Péter, főigazgató, a gazdaságinformatikus képzésről pedig Németh Krisztián, a Műszaki Informatikai Kar alá tartozó Informatikai Rendszerek és Alkalmazásai Tanszék munkatársa beszélt.

 

IMG_3399.jpg

Fotó: Jóna István

 

A fiatalok bővebb információt kaptak a diákhitel lehetőségéről, a kollégiumról, valamint – ami kiemelten fontos számukra – a felvételi változásokról és az intézményi többletpont lehetőségekről. Dr. Joó István, a Pannon Egyetem Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg oktatási dékánhelyettese előadásában kiemelte: egyre jobban felértékelődnek az intézményi többletpontok, hiszen 2024-től máshogy számolják a felvételi pontokat. Továbbra is 500 pontot szerezhetnek a diákok, de az egyetemek dönthetnek arról, hogy mely szakokhoz kérnek emelt szintű érettségit, vagy mire, mennyi többletpontot adnak.

A képzési bemutatót követően a résztvevők a duális képzésről beszélgethettek a jelen lévő cégek képviselőivel, valamint két duális hallgató is megosztotta tapasztalatait a képzési formáról.

 

IMG_3524.jpg

Fotó: Jóna István

 

Az épület első emeletén a három képzési terület oktatói és munkatársai várták a leendő hallgatókat interaktív bemutatókkal és beszélgetésekkel. A műszaki standon mikrovezérlő-programozással, robotkar vezérléssel és hőkamerás eszközökkel készültek a diákok számára; az informatikai standon virtuális valósággal ismerkedhettek meg az érdeklődők játékos formában; míg az egyik teremben a gazdasági képzésekkel kapcsolatos kérdéseiket tehették fel a diákok.

A program zárásaként Kampusztúrán ismerkedhettek meg a fiatalok a Zalaegerszegi Egyetemi Központtal.

Ha lemaradtál Nyílt Napunkról, akkor találkozz velünk az középiskoládban vagy következő Nyílt Napunkon, mely 2025. január 22-én kerül megrendezésre!

További médiamegjelenések: 

Zalai Hírlap - zaol.hu

Egerszegi Hírek - egerszegihirek.hu

Zalaegerszegi Televízió

GALÉRIA

 


 

Pannon 75 jubileumi tárlat Zalaegerszegen


Az idei évben ünnepli a Pannon Egyetem alapításának 75 éves évfordulóját. Erre a jeles alkalomra készített kiállítási anyag érkezett hétfőn a Zalaegerszegi Egyetemi Központba. Az Innovációs és Tudásközpont földszintjén kiállításra került történeti áttekintést, dr. Abonyi János, a Pannon Egyetem rektora mutatta be a résztvevőknek.

IMG_3362.jpg

Fotó: Jóna István

 

A 75 éves jubileum egy jó alkalom arra, hogy összegyűjtsük az értékeinket, amelyek meghatározzák a jövőnket is. Ez különösen érdekes és meghatározó egy több Kampuszú intézmény számára, hiszen nagyon fontos, hogy minden képzési helyünkön tisztában legyünk az elődök érdemeivel, azokkal a lehetőségekkel és szerepekkel, amelyeket a Pannon Egyetemnek be kell tölteni - mondta dr. Abonyi János.

A Pannon Egyetem rektora kiemelte, hogy ez a '75-ös jubileumi év elsődlegesen egyetemünk generációkon átívelő közösségének sikeréről szól. Sok jó példa van előttünk és ezek a jó gyakorlatok képzik szervezeti kultúránk alapjait.

 

További médiamegjelenések: 

Zalai Hírlap - zaol.hu

Egerszegi Hírek - egerszegihirek.hu

Zalaegerszegi Televízió

 


 

Unikális kutatási projekt kezdődött meg az e-sport területén

A Pannon Egyetem Zalaegerszegi Egyetemi Központ szervezésében első ízben 2021 szeptemberében került megrendezésre a PE ZEK E-sport Szakmai Napok elnevezésű programsorozat, melynek célja az volt, hogy a hazai e-sport élet jelentős szereplőit, képviselőit, valamint a témában kutatókat invitáljuk meg, ennek eredményeképp közösen kezdjünk gondolkozni az e-sport és a felsőoktatás több szegmensét érintő témákban, többek között az egyetemi sport, az IT, a digitalizáció, valamint az edukáció kapcsán. Egy évvel később 2022 szeptemberében szintén megrendezésre került a két napos E-sport Szakmai Napok program, melyen újabb irányokat érintettünk az e-sport lehetőségei kapcsán.

 

7_copy.jpg

 

A Szakmai Napok során kialakult párbeszédeknek, kapcsolatoknak közvetett módon köszönhető az az unikális kutatási projekt, melynek részese a Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem, a Magyar E-sport Szövetség (HUNESZ), a Bioptima Kft., Afterglow E-sport Egyesület, valamint a Pannon Egyetem Zalaegerszegi Egyetemi Központ. A kutatási projektben már a kezdetektől részt vállalt Bella Dániel, a PE ZEK sportszakmai koordinátora.

Dr. Kalabiska Irina kutatási projektvezető - tudományos főmunkatárs, Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem Sport- és Egészségtudományi Intézet, Sportélettani Kutató Központ - vezetésével 2024. november 11-én kezdődött a pilot study. Egy jól megtervezett pilot study lehetőséget kínálna arra, hogy feltérképezzük az e-sportolók speciális képességeit és igényeit, valamint megalapozzuk a jövőbeli kutatásokat.

A vizsgálat keretében az alábbi fő területekre fókuszálnánk:
1. A magyar válogatott e-sportolók fiziológiás profiljának feltérképezése;
2. Definiálni kik az élvonalbeli e-sportolók (gamerek, amatőrök között);
3. Virtuális és valós sportot űzők összehasonlítása;
4. Az e-sportolók játékintelligenciájának és stressztűrő képességének vizsgálata élvonalbeli e-sport játékosok körében.

 

8.jpg

 

Célunk, hogy átfogó képet nyújtsunk a sportoló fizikai, kognitív és mentális állapotáról, ezáltal segítve a teljesítmény optimalizálását és a sportolók egészségének megőrzését.

A megkezdett vizsgálatok során kardiológiai képalkotó- és szűrővizsgálatokat, DEXA vizsgálatot, humánbiológiai vizsgálatokat, gerincvizsgálatot, motoros próbát, életmódfelmérést, játék alatti monitorozást, BARD tesztet, valamint kognitív képességek vizsgálatát végzi el a kutatócsoport. 

Az e-sport vizsgálatokból származó eredmények hasznosítása széleskörű lehetőségeket kínál, amelyek nemcsak a sportolók és edzők, hanem a társadalom és a gazdaság számára is előnnyel bírhatnak. Az adatok elemzése és a megfelelő intézkedések bevezetése hozzájárulhat az e-sport fejlődéséhez és a sportág elismertségének javításához. Jelen vizsgálat eredményei segíthetnek a piaci trendek és igények azonosításában, lehetővé téve a vállalkozások számára, hogy jobban kihasználják az e-sportban rejlő potenciált.

 


 

Érdekes és előremutató témákat hoztak a hallgatók a kari TDK-ra

Hagyományainkhoz hűen idén is megrendeztük az Intézményi Tudományos Diákköri Konferenciát, melyen innovatív és előremutató, fiatalos témákat hoztak a hallgatók.

Az Innovációs és Tudásközpont földszinti előadótermében dr. Palányi Ildikó, a Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg (GKZ) dékánja köszöntötte a résztvevőket. Beszédében hangsúlyozta, hogy a GKZ hallgatói hosszú évek óta sikeresen szerepelnek mind a kari Tudományos Diákköri Konferenciákon, mind az országos megmérettetéseken. Kiemelte, hogy évről évre érdekes és aktuális témák kerülnek terítékre, és ez idén sincs másként.

IMG_2036.jpg

Fotó: Jóna István

 

Dr. habil Katits Etelka Éva PhD, tudományos dékánhelyettes és a Tudományos Diákköri Tanács elnöke is szólt a hallgatókhoz és konzulenseikhez. Röviden ismertette a program menetét és a tudományos munkák témaköreit. Külön örömét fejezte ki, hogy a rendezvényen vendégként üdvözölhették a Magyar Kereskedelmi és Hitelbank zalaegerszegi fiókigazgatóját, a Hotel Európa Fit Hévíz vezérigazgatóját és HR-igazgatóját, valamint a Zalaegerszegi Szakképzési Centrum Csány László Technikumának diákjait.

Az őszi Intézményi Tudományos Diákköri Konferencia – Közgazdaságtudományi szekció, Gazdálkodás és menedzsment tagozatában kilenc hallgató mutatta be kutatását.

A bemutatott témák között szerepelt az útdíjrendszer hatásvizsgálata, az energiapiaci változások elemzése, az innovációmenedzsment oktatási aspektusai, a tudásmenedzsment vállalati környezetben, a gluténmentes életmód vizsgálata, valamint a ZalaZone Járműipari Tesztpálya ökoszisztémájának és munkakörnyezetének munkavégzésre gyakorolt hatása. Emellett kutatási témaként jelent meg a tudományos parkok és az egyetemek kapcsolata is.

A bíráló bizottságot dr. Csanádi Ágnes PhD, egyetemi docens vezette, mellette Nagyné dr. Halász Zsuzsanna PhD és Fejes Judit Katalin oktató, valamint Pálfy Angelika, a Kari TDT titkára is részt vett a prezentációk értékelésében.

Az eredményhirdetés során dr. Csanádi Ágnes PhD, a bíráló bizottság elnöke, összegzésében elmondta: „A prezentációk során bepillantást nyerhettünk abba, hogy a fiatal generációt, a leendő közgazdászokat milyen témák érdeklik igazán napjainkban.” Hozzátette, hogy a hallgatók rendkívül színes és érdekes témákat mutattak be, amelyek mind továbbfejlesztésre érdemesek.

A bírálók négy előadást kiemelkedőnek értékeltek, így ezek a hallgatók részt vehetnek a 2025-ben Miskolcon megrendezendő Országos Tudományos Diákköri Konferencián. Horváth Fanni és Simán Annamária emellett a Hotel Európa Fit Hévíz különdíjában is részesültek.

Az elismerő okleveleket és ajándékokat dr. habil Katits Etelka Éva PhD, tudományos dékánhelyettes és Kari TDT elnök adta át a hallgatóknak.

Ezúton is gratulálunk hallgatóinknak az elért eredményekhez!

 

További médiamegjelenések: 

Zalai Hírlap - zaol.hu

Egerszegi Hírek - egerszegihirek.hu

GALÉRIA