A könyvtár egyik alapfeladata, hogy használói eligazodását támogassa, tájékozódásukat elősegítse. A tájékoztatási feladatokat a könyvtárban az olvasószolgálat végzi (tagjai az olvasók kiszolgálását közvetlenül végző munkatársak), a terület felelőse a szaktájékoztató főkönyvtáros. A könyvtárhasználók kérdései feltehetők szóban, e-mailben a
A tájékoztatás a következő célokat szolgálja:
- a könyvtárban való eligazodás, a használat átfogó elősegítése,
- valamely témakör, információ - meghatározott használati célokhoz kapcsolódó - lehetséges forrásainak felderítése (dokumentumok keresése),
- konkrét adatok keresése a forrásokból (dokumentumokból, adatbázisokból).
A tájékoztatás hatékonysága alapvetően függ attól, hogy mennyire tisztázottak a tájékozódó személy, felhasználó számára a következők:
- mit és milyen mélységben szükséges megismernie (mennyire konkrét a keresett információ, milyen a befogadható tárgyalásmód, mik a felhasználási célok stb.), ehhez
- milyen információhordozókat akar vagy képes használni (pl. papír, digitális),
- milyen nyelveken képes befogadni az információt (pl. csak magyar vagy meghatározott idegen nyelvek is),
- mi a keresett információ időbeli érvényessége, avulása (napok, hónapok, évek, vagy egy konkrét időszakasz, pl. 2000-2010 - ez különösen fontos, ha jogszabályok időbeli hatályához kapcsolódik),
- milyen gyorsan van szükség az igényelt információkra.
Ezeket a kérdéseket a tájékozódó és a tájékoztató munkatárs közötti beszélgetésnek kell feltárnia. Ennek alapján meghatározható az elérhető, hozzáférhető források köre (van-e olyan fellelhető és használatba vehető mű, online adatbázis stb. mely a tájékozódási célt kieelégíti), a rendelkezésre álló információs technológiák, valamint a lehetséges forrásokhoz való hozzáférés módja és esetleges költségei (pl. könyvtárközi kölcsönzés szükségessége esetén).