A könyvtár alapfeladata, hogy használóinak tájékozódását elősegítse. A tájékoztatási feladatokat a könyvtárban az olvasószolgálati munkatársak végzik. A könyvtárhasználók kérdései feltehetők szóban, e-mailben a
A tájékoztatás a következő célokat szolgálja:
- a könyvtárban való eligazodás, a használat átfogó elősegítése,
- valamely témakör, információ - meghatározott használati célhoz kapcsolódó - forrásainak felderítése (dokumentumok keresése),
- konkrét adatok keresése a forrásokból (dokumentumokból, adatbázisokból).
A tájékoztatás hatékonyságát jelentősen javítja, ha a tájékoztatást kérő személlyel tisztázott, hogy
- mit és milyen mélységben szükséges megismernie (a keresett információ konkrétsága, a tárgyalásmód jellege és terjedelme, mi a felhasználási cél stb.), ehhez
- milyen információhordozók használata jöhet szóba (pl. papír és/vagy digitális),
- milyen nyelveken képes befogadni az információt (magyar vagy más nyelvek is),
- mi a keresett információ időbeli érvényessége, milyen gyors az avulása (napok, hónapok, évek, vagy egy konkrét időszak, pl. 2015-től napjainkig),
- milyen határidőre kell az igényelt információ (pl. szóba jöhet-e könyvtárközi kölcsönzés, vagy csak gyors online forrásgyűjtésre van lehetőség).
Ezeket a kérdéseket a tájékozódó és a tájékoztató munkatárs közötti konzultációnak kell feltárnia.